آفتاب
عکاظ مدعی شد؛

کارشناسان نظامی و اطلاعاتی روس وارد بغداد شده‌اند

کارشناسان نظامی و اطلاعاتی روس وارد بغداد شده‌اند

رسانه‌های سعودی درباره اقدامات و هماهنگی‌های چهار کشور روسیه، ایران، سوریه و عراق برای مقابله با داعش در عراق جنجال‌سازی کرده و اینگونه وانمود می‌کنند که این تدابیر در راستای تضعیف نقش واشنگتن در سوریه و عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک دیپلمات بلندپایه غربی در امان که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی عکاظ مدعی شد، سفارت کشورش در امان از بغداد اطلاعاتی از اجرای یک طرح برنامه‌ریزی شده با هدف تقسیم مناطق نفوذ در منطقه میان مسکو و تهران دریافت کرده که طبق این طرح واشنگتن به طور کلی از این دو میدان خارج می‌شود.

وی در ادامه مدعی شد، خطرناک‌ترین مساله در این زمینه اقدامات سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از طریق نیروهای داوطلب مردمی است که هر روز خطرات جدیدی برای نیروهای آمریکایی در عراق ایجاد می‌کنند.

این منبع در ادامه باز هم ادعا کرد که تعلل ارتش عراق در مقابله با داعش به دلیل توافقی است که با داوطلبان مردمی کرده است. داوطلبان مردمی نمی‌خواهند از قدرت کنار بروند و همچنین با هرگونه حضور نظامی آمریکا در جنگ با داعش مخالف هستند.

برخی منابع عراقی نیز در گفت‌وگو با عکاظ از تشکیل نشست‌های امنیتی فشرده‌ای طی 24 ساعت آتی میان کارشناسان نظامی روس و ایرانی خبر دادند و اعلام کردند: یک هیات روسی شامل 20 کارشناس نظامی و متخصص امور اطلاعات چند روز پیش وارد بغداد شده‌اند و قرار است با هیات ایرانی به ریاست سردار سلیمانی نشستی با هدف توافق بر راهکارها و نقشه‌های نظامی و نیز تشکیل یک اتاق عملیات مشترک داشته باشند.

منابع مذکور در ادامه از ورود هواپیماهای باری روسیه که حامی سلاح‌های مختلف و موشک‌های حرارتی بودند، خبر دادند.

همزمان فرمانده عملیات مشترک عراق از تشکیل کمیته‌های اطلاعاتی و امنیتی برای مقابله با داعش با همکاری کشورهایی که از این مساله نگران هستند، خبر داد و اعلام کرد: تاکنون با کشورهای روسیه، ایران و سوریه توافق‌هایی برای همکاری در زمینه جمع‌آوری اطلاعات از داعش و توسعه‌طلبی‌های آنها صورت گرفته است، به ویژه که روسیه به دلیل حضور هزاران تبعه این کشور در تشکیلات داعش به شدت نگران است.

انتهای پیام

کد N973527

وبگردی