آفتاب

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فعالان سیاسی هنگ کنگ شد

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فعالان سیاسی هنگ کنگ شد

در اولین سالگرد اعتراضات دموکراسی‌خواهی در هنگ کنگ، عفو بین‌الملل از چین درخواست کرده تا فعالان حامی دموکراسی را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، عفو بین‌الملل آزادی 8 تن از فعالان حامی دموکراسی را که به دلیل حمایت از تظاهرات دموکراسی‌خواهی در هنگ کنگ زندانی شده بودند، خواستار شد.

ویلیام نی محقق چین در عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه منتشر شد گفت: پیگرد شرم‌آور این فعالان نشان دهنده اهانت مقامات چینی به آزادی بیان است که نشانه خوبی برای هنگ کنگ نیست.

وی افزود: این فعالان به اتهام اقدام برای تضعیف قدرت کشور دستگیر شده‌اند و اگر محکوم شوند با حکم بالای 15 سال زندان مواجه خواهند شد.

جنبش اشغال مرکز به دنبال اعتراضات بیش از یک هفته‌ای دانشجویان در سال گذشته به راه انداخته شد که خواستار انتخابات کاملا آزاد در شهر نیمه خود مختار هنگ کنگ بود. پس از آنکه پلیس به شلیک گاز اشک‌آور در غروب 28 سپتامبر پرداخت، هزاران نفر به جمعیت معترضان پیوستند.

پس از اینکه معترضان برای حفاظت خود در برابر آفتاب، باران، گاز اشک آور و گاز فلفل از چتر استفاده کردند، این جنبش به نام جنبش چتر معروف شد. این اعتراضات به مدت دو ماه پیش از عقب نشینی فعالان ادامه داشت.

قرار است ظهر امروز (دوشنبه) گروه‌های حامی دموکراسی در نزدیکی اداره مرکزی دولت گرد هم آیند. جایی که هزاران یادداشت کاغذی رنگارنگ در حمایت از اعتراضات سال گذشته به دیوار لنون "lennon wallo"‌ چسبیده شده است.

قرار است تظاهرات گسترده‌ای نیز غروب دوشنبه در منطقه اقتصادی فرماندهی نیروی دریایی برگزار شود، همچنین یک دقیقه سکوت نیز در سالگرد شلیک گاز اشک آور برگزار خواهد شد.

یک روزنامه چینی در خبری اعلام کرد که 3 هزار افسر پلیس در محل مستقر شده‌اند.

هنگ کنگ از زمان بازگردان آن به چین از سوی بریتانیا در سال 1997 تحت یک دولت ولی با دو سیستم مقرراتی اداره می‌شود.

انتهای پیام

کد N973510

وبگردی