آفتاب

توپ "باغ سوخته اراج"، در زمین دستگاه قضا+ فیلم

توپ "باغ سوخته اراج"، در زمین دستگاه قضا+ فیلم

باغ اراج سوخت، بیش از نیمی درختان خود را از دست داد و حالا مسئولان شهر به دنبال عامل یا عاملان این آتش سوزی که مشکوک به عمدی بودن آن هستند، می‌گردند.

مدیرعامل فضای سبز و پارک‌های شهرداری تهران نیز از داستان دنباله دار آتش گرفتن این باغ 30 هزار مترمربعی می‌گوید و ابعاد دیگری از آتش سوزی این باغ را افشا می‌کند.

محمدعلی مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد آخرین وضعیت آتش سوزی باغ اراج در محله ازگل گفت: این باغ حدود 30 هزار مترمربع مساحت دارد که در سال 83 به دلیل وجود 1414 درخت مثمر و غیرمثمر در کمیسیون ماده هفت، این زمین باغ تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه در سال 83 ، حدود 67 اصله درخت نیز به عمد، خشک شده بود، تصریح کرد: در همان زمان از شهرداری منطقه مربوطه درخواست کردیم این زمین را تملک کرده و به پارک عمومی تبدیل کند؛ اما به دلیل هزینه بالای ملک این مهم محق نشد و هرجا باغ است باید حفظ شود.

مختاری در پاسخ به این سوال که عنوان شده پیش از این باغ بارها مورد حریق قرار گرفته است، افزود: مالک چندین مرتبه این باغ را به آتش کشید که در آتش‌سوزی اخیر، 400 اصله درخت سوختند.

رئیس سازمان پارکهای شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری شکایتی را در دادسرای ناحیه 7 تهران تنظیم کرده و رونوشتی از آن را به معاون دادستان(تورک) نیز ارسال کرده است تا بر اساس تبصره یک، ماده شش لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز، این باغ به فضای عمومی تبدیل شود، گفت: همچنین پیش از این کمیسیون ماده پنج، این زمین را به پهنه G تغییر کاربری داده بود.

مختاری در پاسخ به انتقاد مطرح شده مبنی براینکه چرا شهرداری اقدام به تصرف باغات نکرده است، یادآور شد: شهرداری نمی‌تواند رأسا اقدام به تصرف باغاتی کند که از سوی مالک دچار بی مهری شده اند بلکه باید قوه قضائیه احکام تصرف را ابلاغ کرده و امیدواریم در آینده شاهد تصرف اینگونه سودجویی‌ها باشیم.

وی در مورد قصور شهرداری در خرید این باغ نیز گفت: شهرداری تهران طی سال‌های اخیر 61 باغ را تملک کرده است و 650 میلیارد تومان هزینه تملک باغات بوده و تمامی این باغات مانند باغ امیرسلیمانی، مستوفی الممالک و ... به پارک عمومی تبدیل شده‌اند و از سویی دیگر بر اساس قانون، شهرداری باغاتی که توسط مالکان به عمد و یا غیرعمد آبیاری نمی‌شود را نیز شناسایی کرده و در حال آبیاری آنهاست که این باغات نیز حدود 61 باغ می‌شود و هزینه آبیاری به اضافه 15 درصد هزینه‌هایی که شهرداری متقبل می‌شود، از مالکان گرفته می‌شود.

همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به خبرنگار ایسنا ضمن هشدار به مالکان سودجوی باغات گفت: اگر برخی فکر می‌کنند که با آتش زدن درختان می‌توانند ماهیت باغات را تغییر دهند در اشتباه هستند.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی درختان باغ اراج در منطقه 1 گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده این باغ به متراژ 2700 متر مربع بوده که هشت بار دچار آتش سوزی شده و با اطلاع مردم و حضور به موقع آتش نشانان آتش مهار شده است و این حادثه به نوعی از قبل طراحی شده بوده چراکه اگر به محیط پیرامون باغ نگاهی بیاندازیم؛ می‌بینیم که درختان سبز هستند و قطع نشده‌اند ولی درختان داخل باغ یا خشک شده‌اند و یا از بین رفته‌اند.

چمران با بیان اینکه شهرداری تهران شکایت خود را رسما به دادگاه اعلام داشته و ما امیدواریم حکم مصادره به نفع شهر از سوی دادگاه صادر شود، اظهار کرد: امیدواریم این بار به مانند گذشته چشمانمان به در دادگاه سفید نشود و رأی دادگاه به نفع شهر و شهروندان و در حمایت و صیانت از فضای سبز و درختان باشد چراکه اگر مالکان تمام درختان این باغ را قطع کنند این مکان باز باغ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر پرونده باغ اراج و حریق عمدی آن در دادگاه مورد بررسی است و باید دید چه سرنوشتی در انتظار باغ و مالک آن قرار دارد.

فیلم سوختن باغ اراج

فیلم سوختن باغ اراج

فیلم سوختن باغ اراج

انتهای پیام

کد N973413

وبگردی