آفتاب
معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور تشریح کرد

طرق اعاده دادرسی با تجویز رییس دستگاه قضا

طرق اعاده دادرسی با تجویز رییس دستگاه قضا

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور طرق اعاده دادرسی را با تجویز رییس قوه قضاییه تشریح کرد.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: طبق ماده (18) اصلاحی قانون سابق آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، افرادی که مدعی بودند آرای قطعی شأن خلاف بین شرع است باید اعتراض خود را به رییس کل دادگستری استان می نوشتند و رییس دادگستری استان موضوع را بررسی و اگر رای صادره را خلاف بین شرع می دانست، آن را برای رییس قوه قضاییه می فرستاد.

وی ادامه داد: نهایتا رییس دستگاه قضایی پس از بررسی در صورت تشخیص خلاف شرع بودن رای صادره، اجازه رسیدگی مجدد به پرونده را می داد و پرونده به شعبه هم‌عرض در استان مربوطه ارسال می شد.

انصاری با اشاره به ماده 477 قانون جدید آیین دادرسی کیفری که جایگزین ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شده است، گفت: طبق این ماده رییس قوه قضاییه می‌تواند شخصا در آرایی که خلاف شرع بین تشخیص می‌دهد ورود پیدا کرده و رای را نقض و به دیوان عالی کشور ارسال کند، البته شعباتی - 4شعبه - به صورت ویژه از سوی رییس قوه قضاییه مشخص شده‌اند که به این آرا رسیدگی می‌کنند.

انصاری یادآور شد: در گذشته طبق تبصره 2 ماده اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌‏های عمومی و انقلاب چنانچه دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و رؤسای کل دادگستری‏‌های استان‏ها مواردی را خلاف بین شرع تشخیص می‏‌دادند مراتب را به رئیس قوه قضائیه اعلام می کردند، ولی در قانون جدید وفق تبصره 3 ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و رئیس کل دادگستری استان چنانچه در انجام وظایف قانونی خود رأی قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف بین شرع تشخیص دهند، می توانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضائیه درخواست تجویز اعاده دادرسی کنند.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور افزود: در صورت تشخیص خلاف شرع بین بودن رای، رییس محترم قوه قضاییه اجازه رسیدگی مجدد را می‌دهد، با این تفاوت که پرونده به شعبه هم عرض ارسال نمی‌شود، بلکه به یکی از شعب ویژه که در دیوان عالی کشور تشکیل شده ارجاع می شود و شعبه مربوطه ماهیتا به موضوع رسیدگی و مبادرت به صدور حکم می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف این معاونت بازرسی‌های استانی است، گفت: در این بازرسی‌ها، گروهی از قضات دیوان عالی برای بازدید از شعب به استان‌ها می‌روند و بازرسی های میدانی را انجام می دهند. در هر شعبه‌ای که وارد می‌شوند حداقل 5 پرونده را به صورت رندومی انتخاب کرده و بررسی می‌کنند و اگر رای خلاف بین شرع بود، مراتب را به رییس قوه قضاییه اعلام می کنند.

انصاری در پایان گفت: رییس دستگاه قضایی هم اگر تشخیص داد که رای صادره خلاف شرع بین است رای را نقض کرده و برای رسیدگی مجدد به رییس دیوان عالی کشور می فرستد تا توسط شعب ویژه مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N973368

وبگردی