آفتاب

توافق آلمان، برزیل، هند و ژاپن برای دستیابی به عضویت دائم در شورای امنیت

توافق آلمان، برزیل، هند و ژاپن برای دستیابی به عضویت دائم در شورای امنیت

صدر اعظم آلمان در تلاش برای به دست آوردن جایگاه عضویت دائم در یک شورای امنیت اصلاح شده که به گفته آن‌ها می‌تواند در رسیدگی به بحران‌های جهانی بهتر عمل کند، به رهبران برزیل، هند و ژاپن پیوست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران گروه چهار متشکل از آلمان، برزیل، هند و ژاپن در حاشیه یکی از نشست‌های توسعه‌ای سازمان ملل دیدار کرده و گفتند، آن‌ها نامزدهای مشروع برای عضویت دائم در شورای امنیت هستند و از نامزدی یکدیگر حمایت می‌کنند.

این چهار رهبر در بیانیه‌ای گفتند: بیش از هر زمان دیگری یک شورای امنیت کارآمدتر، گویاتر و منتخب‌تر برای رسیدگی به بحران‌ها و درگیری‌های جهان که در سال‌های اخیر مرتبا افزایش یافته، لازم و ضروری است.

درخواست‌های بسیاری برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل که در خصوص نحوه رسیدگی به جنگ سوریه به شدت دچار تفرقه شده، به وجود آمده است. جنگ سوریه در حال حاضر وارد پنجمین سال خود شده و در آن تاکنون بیش از 240 هزار تن کشته شده‌اند.

آنگلا مرکل، صدرعظم آلمان با دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار کرد که موافقند دور جدید مذاکرات در خصوص اصلاح شورای امنیت باید مثمر ثمر باشد.

مجمع عمومی سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی با درخواست اصلاح شورای امنیت موافقت کرد اما چین، آمریکا و روسیه از امضای متن این ابتکار عمل امتناع کردند.

چین، آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه پنج عضو دائم شورای امنیت هستند که از حق وتو برخوردارند، در حالی که 10 کرسی دیگر به صورت نوبتی بین کشورهای عضو سازمان ملل در گردش است.

انتهای پیام

کد N973165

وبگردی