آفتاب
ادامه عقب‌نشینی‌های اروپا در قبال اسد؛

آلمان خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد

آلمان خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد

آلمان در تلاش برای حل جنگ‌ داخلی چهار ساله سوریه، خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد. این در حالی است که دولت‌های اروپایی به شدت مواضع خود را درباره عزل بشار اسد نرم‌ کرده‌اند.

آلمان در تلاش برای حل جنگ‌ داخلی چهار ساله سوریه، خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد. این در حالی است که دولت‌های اروپایی به شدت مواضع خود را درباره عزل بشار اسد نرم‌ کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان خواستار مذاکرات میان بازیگران منطقه‌ای، کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و روسیه در خصوص تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد که به گفته وی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی گفت: باید راهی مشترک میان مواضع مختلف پیدا کنیم؛ میان کسانی که با بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) مذاکره می‌کنند و کسانی که می‌گویند "ما درباره هیچ چیز تا زمانی که او نرفته است، صحبت نمی‌کنیم".

در همین راستا لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز شنبه در سخنانی برکناری اسد را جزو پیش‌شرط‌های مذاکرات عنوان نکرد و شبکه‌ خبری بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که انتظار می‌رود دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دیگر با ایفای نقش اسد در دولت انتقالی مخالفتی نداشته باشد.

اظهارات اشتاین‌مایر در پی سخنان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مطرح شد که گفته بود اسد باید در هر نوع مذاکره صلحی درباره سوریه مشارکت داشته باشد.

از سوی دیگر رئیس دفتر مرکل پیشنهاد وزیر اقتصاد آلمان مبنی بر اینکه برلین باید از ایده لغو تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کند تا بتواند نظر مسکو را در همکاری برای خاتمه جنگ داخلی سوریه جلب کند، رد کرد.

به گفته رئیس دفتر مرکل، بحران سوریه موضع آلمان را در قبال روسیه تغییر نمی‌دهد. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان جمعه گذشته گفته بود که کشورهای غربی باید در موضع خود علیه روسیه بازنگری کنند.

با این حال پیتر آلتمایر، رئیس دفتر مرکل اذعان کرد که روسیه نقش مهمی در سوریه دارد. مسکو به دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه و حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفت. آلتمایر در مصاحبه با روزنامه تاگس‌اشپیگل گفت: این بدین معنا نیست که موضع خود را در قبال بحران اوکراین تغییر می‌دهیم. اجازه نمی‌دهیم که از ما اخاذی شود.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آرد گفته بود که تنها زمانی می‌شود تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کرد که در مذاکرات صلح اوکراین پیشرفتی حاصل شود.

انتهای پیام

کد N973139

وبگردی