آفتاب
در نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل؛

ابراهیم الجعفری: بحران سوریه بحران منطقه را به دنبال دارد/ با ائتلاف عربی علیه یمن مخالفیم

ابراهیم الجعفری: بحران سوریه بحران منطقه را به دنبال دارد/ با ائتلاف عربی علیه یمن مخالفیم

وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر لزوم هماهنگی بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های موجود در کشورش، از جامعه جهانی خواست تا به ارزیابی وضعیت استثنایی عراق بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المسله، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: عراق با حمله بی‌رحمانه‌ای از سوی تروریست‌ها مواجه است در نتیجه جامعه جهانی باید وضعیت استثنایی عراق را که به نیابت از جهان با داعش می‌جنگد، ارزیابی کند.

وی افزود: حملات داعش موجب آواره شدن دو میلیون تن شده است. حل چالش‌هایی که ما امروز با آن مواجهیم هماهنگی بین‌المللی را می‌خواهد چراکه این چالش‌ها تمامی مناطق را دربر دارد.

وی همچنین در همایشی که شورای روابط خارجه آمریکا در نیویورک برگزار کرد، گفت: ایران برای عراق هیچ تصمیمی نمی‌گیرد. ما از ایران، ترکیه و کشورهای همجوار به دلیل تلاش‌ها و حمایتشان از عراق قدردانی می‌کنیم. ما همانطور که از آمریکا، اروپا و سایر کشورهای جهان کمک‌هایی را دریافت می‌کنیم از ایران نیز کمک‌هایی را دریافت کرده‌ایم.

الجعفری درخصوص موضع عراق درباره کمک‌های نظامی روسیه به سوریه گفت: روسیه در کاهش بحران سوریه نقش دارد و ما این مساله را تایید می‌کنیم. بحران سوریه موجب ایجاد بحران‌هایی در مناطق دیگر مثل بحرین، عراق، تونس و مصر خواهد شد و تمامی این بحران‌ها از سوریه نشأت خواهد گرفت.

اخیراً فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که بغداد در حال همکاری امنیتی و نظامی با روسیه، ایران و سوریه برای از بین بردن داعش است و طی ماه‌های اخیر کمیته‌هایی را برای همکاری امنیتی و اطلاعاتی با این کشورها تشکیل داده است.

ابراهیم الجعفری همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که با لیلی زروقی، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان، درخصوص اوضاع انسانی عراق و خطراتی که کودکان این کشور را تهدید می‌کند، گفت‌وگو کرده است.

وی گفت: دولت عراق تلاش می‌کند که پدیده عضوگیری از کودکان توسط داعش را متوقف کند و از سازمان ملل می‌خواهد راهکارهای جدیدی را برای پایان دادن به این مساله بیابد.

وزیر خارجه عراق همچنین در دیدار با ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردکه کشورش آماده کمک به حل بحران یمن است.

وی بار دیگر بر مخالفت عراق با اقدامات ائتلاف عربی به رهبری عربستان و حملات این کشور به یکی از طرفین درگیر در یمن تاکید و گروه‌های درگیر یمنی را به پایان اختلافات فراخواند.

الجعفری همچنین بر لزوم مذاکره طرف‌های درگیر یمنی برای رسیدن به تفاهمی که امنیت و ثبات را به یمن بازگرداند تاکید کرد و گفت: بهتر است برای پایان دادن به این اوضاع و یافتن راهکاری فراگیر طرف‌های یمنی به پای میز مذاکره بیایند. موضع عراق درباره یمن از قوانین سرچشمه می‌گیرد و این موضع مبتنی بر عدم دخالت در امور کشورهای دیگر است.

این مسئول عراقی در پایان آمادگی عراق برای تقویت روابط با یمن را اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N973103

وبگردی