آفتاب
تحلیل بین الملل؛

چرایی حضور جدی روسیه در سوریه/ موازنه قوا منطق رفتاری مسکو و پکن

چرایی حضور جدی روسیه در سوریه/ موازنه قوا منطق رفتاری مسکو و پکن

حفظ «توازن قوا» درخاورمیانه و جلوگیری از گسترش گروه تروریستی داعش به مرزهای چین و روسیه که با حمایتهای غرب و متحدان منطقه ایش صورت می گیرد از دلایل همگرایی نظامی چین و روسیه در سوریه است.

گروه بین الملل-پیمان یزدانی: ارزیابی اطلاعاتی محرمانه امریکا از امکان شروع حملات نظامی روسیه در سوریه برای تقویت دولت بشار اسد و جلوگیری از پیشروی تروریست‌های داعش حکایت دارد .

 اطلاعات ارائه شده به کاخ سفید، نشان می‌دهد روسیه آماده است حملات هوایی خود را با استفاده از جنگنده‌هایی که هفته گذشته به سوریه اعزام کرده است، انجام دهد.

از بیستم ماه آگوست ارسال تجهیزات نظامی از سوی روسیه از طریق دریای سیاه به بندر طرطوس در سوریه بطور جدی آغاز و پیگیری شد. بطوریکه به اعتقاد کارشناسان نظامی عملیات روس‌ها از یک الگوی مشخص و منطقی نظامی پیروی می‌کرد که این الگو شامل حفظ پایگاه هوایی لاذقیه و بهبود امکانات‌ آن، ایجاد سیستم دفاعی علیه حملات هوایی احتمالی و در نهایت ارسال جنگنده‌ به آن بوده است.

بعد از این مراحل هواپیماهای باری غول‌پیکر آنتونوف روس طی ده‌ها پرواز اقدام به آوردن تجهیزات به این پایگاه کردند بطوریکه تا سه شنبه گذشته ، روس‌ها ۲۸ جنگنده ( ۱۲ سوخو ۲۴ ، ۱۲ سوخو ۲۵ و ۴ سوخو ۳۰) در پایگاه لاذقیه مستقر کرده بودند. همچنین دو نوع پهپاد و ۲۰ فروند بالگرد.

در بعضی گزارش‌ها آمده است که عملیات روس ها آنقدر گسترده و وسیع است که یک پایگاه هوایی پاسخگوی آن نیست بطوریکه تصاویر ماهواره‌ای از مناطق ساحلی سوریه حکایت از آن دارد که احتمالا پایگاه‌های نظامی دیگری برای ورود تجهیزات بیشتر باید آماده شوند.

 خدشه در سیستم موازنه قدرت در خاورمیانه، که به عنوان یکی از مهمترین حوزه های نفوذ و مراکز تأمین انرژی چین شناخته می شود، موجب انجام تغییراتی جدی در سیستم موازنه قوای این منطقه به نفع آمریکا خواهد شد و این امر در دراز مدت موجب خواهد شد تا منافع تجاری، اقتصادی، بازرگانی، تسلیحاتی و همچنین تأمین انرژی این کشور به چالش کشیده شود و به ضرر چین تمام خواهد شد.

از دیگر عواملی که موجب می شود چین و روسیه در سوریه و خاورمیانه برای مقابله با داعش و گروه های تروریستی در کنار هم قرار گیرند این است که غرب و متحدان منطقه ای آنها بر خلاف ادعای مبارزه با گروه تروریستی داعش در حقیقت از حامیان و ایجاد کنندگان این گروه های تروریستی هستند.

در ماه های گذشته مقامات روسیه و بسیاری از کشورهای آسیای میانه  و افغانستان از تلاش گروه تروریستی داعش برای گسترش حوزه نفوذ خود به این مناطق خبر داده اند. گروه هایی که بطور مستقیم و غیر مستقیم از سوی غرب و متحدان منطقه ای آنها مورد حمایت و تغذیه هستند. گسترش تروریسم با حمایت غرب به این مناطق تهدیدی جدی برای روسیه و چین است. لذا این دو کشور با درک این تهدید مشترک تصمیم گرفته اند با مقابله با این پدیده شوم در خاورمیانه مانع از گسترش آن به مرزهای خود شوند.

همچنین از دیگر دلایل چین برای حضور نظامی در سوریه را می توان فشار بر ترکیه عنوان کرد که گفته می شود با حمایت ها و پشتیبانی های غرب به حمایت از جمعیت ترک تبار «ایغور» در شرق چین مبادرت می کند.

کد N972952

وبگردی