آفتاب

رای گیری درباره برجام علنی باشد تا معلوم شود چه نمایندگانی مخالف توافقند

رای گیری درباره برجام علنی باشد تا معلوم شود چه نمایندگانی مخالف توافقند

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «محرمانه‌ها آشکار می‌شود؟» نوشت: براساس ماده ١٢٦ آیین‌نامه داخلی مجلس، در مواردی همچون انتخاب اعضای هیأت‌رئیسه، حقوق‌دانان شورای نگهبان، رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزیران و هیأت وزیران و رأی عدم‌کفایت به رئیس‌جمهور رای گیری در مجلس مخفی است.

ولی به نظر می‌رسد این الزام در پیمانی نانوشته به سایر تصمیم‌گیری‌های نمایندگان هم تسری یافته و در سایر موارد که این الزام قانونی مبنی بر مخفی‌بودن رأی‌گیری هم وجود ندارد، اکثریت نمایندگان از ابراز نظر صریح خود امتناع می‌ورزند. در شرایطی که در مسئله بررسی برجام با وجود مشخص‌بودن نظر همه سناتورهای آمریکایی پیرامون توافق، هنوز موضع همه نمایندگان مجلس مشخص نیست، چرایی این ابهام در نظرات نمایندگان مجلس و امکان علنی‌بودن آرای آنها را از برخی نمایندگان سؤال کردیم. نمایندگانی که برخی از آنها بر ادامه همین رویه و پنهان‌ماندن آرا تأکید داشتند و برخی دیگر از آشکارشدن رأی نمایندگان در مورد طرح‌ها و لوایح گوناگون و از جمله درباره برجام استقبال کردند.

اظهارات نمایندگان موافق و مخالف رای گیری علنی را در ادامه بخوانید:

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب اردکان - مخالف: احتمال بهره‌برداری‌های جناحی از برخی نظرات نمایندگان و محدودشدن دایره اظهارنظر نمایندگان وجود دارد. اینکه مردم بخواهند بدانند نمایندگانشان چه نظری دراین‌باره دارند، حق مردم است؛ به شرط آنکه نخواهیم با این روش نمایندگان مخالف را منکوب کنیم و اجازه بیان نظرات مخالف را بگیریم. ما نباید سعی کنیم که بگوییم چون نماینده‌ای با نظر ما مخالف است، پس نماینده بدی است. بنده خودم موافق کلیات برجام هستم و این حق را برای دیگران قائلم که با آن مخالفت کنند. البته به عقیده من انتشار رأی‌هایی که الزام به مخفی‌بودن ندارد، نه‌تنها اشکالی ندارد بلکه مفید هم هست و حتی مجلس می‌تواند مکانیسمی طراحی کند که در مورد رأی‌گیری برای طرح‌ها و لوایح، پرینت آرای نمایندگان را منتشر کند و این بسیار خوب است.

بهروز نعمتی نماینده اصولگرای اسدآباد - مخالف: حفاظت و صیانت از آرای نمایندگان، مسئولیت هیأت رئیسه است. مطمئنم که هیأت رئیسه الزام دارد آرا را حفظ کند و آنها را منتشر نکند.

عباسعلی منصوری‌آرانی نماینده مستقل آران- موافق: باید بتوانیم خیلی شفاف و روشن مواضع خود را بیان کنیم و این خیلی هم خوب و مهم است. الان قاعده مجلس این‌طور است که رأی‌ها درباره هر موضوعی مخفی باشد. ولی این خیلی خوب است که مردم بدانند نمایندگانشان درباره موضوعات مختلف چه نظراتی دارند و چه رأیی می‌دهند. به نظر من اگر این اتفاق می‌افتاد، رأی‌ها بهتر می‌شد.

ابراهیم آقامحمدی نماینده اصولگرا- مخالف: معتقدم اگر آرا علنی باشد هم تأثیری در نتیجه ندارد؛ چون چیزی نیست که بگوییم اگر علنی باشد بهتر از این می‌شود.حق باید مبتنی بر قانون باشد. وقتی در قانون الزام نشده رأی‌ها آشکار باشد، ممکن است این باب دل من و شما باشد یا نباشد. اما باید به قانون عمل شود.

امیرخجسته، نماینده اصولگرا و میانه‌روی همدان- موافق: هیچ اشکالی ندارد که این اتفاق بیفتد. وقتی نماینده‌ای نظر و دیدگاه خودش را بداند و برای آن استدلال داشته باشد، هیچ مشکلی ندارد که هم در صحن مجلس و هم در مجامع عمومی همه از این دیدگاه باخبر شوند.

جواد هروی، نماینده مستقل قائنات- موافق: یکی از علت‌های اصلی نبود شفافیت‌، خود رسانه‌ها هستند؛ چون شما رسانه‌ها باید از تک‌تک نماینده‌ها نظراتشان را بگیرید و منتشر کنید تا مردم از نظرات همه نمایندگان باخبر شوند. موضع هر نماینده‌ای در بحث‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی باید کاملا روشن باشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده اصولگرای رشت - موافق: به‌صورت مصداقی درباره برجام کاملا موافق هستم که این اتفاق بیفتد و رأی همه نمایندگان آشکار شود تا مردم بدانند که کدام نمایندگان به ‌دنبال منافع ملی و مصالح کشور هستند و چه کسانی به ‌دنبال مقاصد جناحی و سیاسی خود هستند.

2727

کد N972945

وبگردی