آفتاب

پنج روایت از نتیجه کمیسیون برجام در مجلس/ از قرائت در صحن تا ارائه طرحی دوفوریتی برای شرط و شروط

پنج روایت از نتیجه کمیسیون برجام در مجلس/ از قرائت در صحن تا ارائه طرحی دوفوریتی برای شرط و شروط

اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام به تعطیلات تابستانی مجلس نرفتند و در پایتخت ماندند تا ابعاد مختلف توافق هسته ای را بررسی کنند. حالا به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس گزارش این کمیسیون آماده است اما معلوم نیست چگونه این گزارش در صحن علنی بررسی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، پس از انجام توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در وین در تیر ماه سال جاری، کمیسیونی ویژه بررسی این توافق در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تا نمایندگان مردم در خانه ملت از چند و چون برجام آگاه شوند. حالا پس از گذشت بیش از یک ماه از تشکیل این کمیسیون، مصری می گوید که «گزارش کمیسیون برجام آماده است» اما روایت‌ها از فرجام این برجام در مجلس متفاوت است. برخی روایت‌ها می گوید که این گزارش تنها در صحن علنی قرائت می شود اما روایت های دیگری حاکی از تهیه طرح دو فوریتی در این زمینه است.

باهنر: احتمال دارد به سمت تصویب یک ماده واحده برویم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین  از احتمال تصویب یک ماده واحده درباره برجام خبر داد و گفت:‌ در مورد برجام احتمال دارد مجلس به سمت تصویب یک ماده واحده برود که درعین مشخص کردن چارچوب خطوط قرمز، اجازه اقدامات اجرایی را به دولت بدهد، اما به شرط‌ها و شروط‌ها که البته این شروط در خود آن ماده واحده اعلام می‌شود. محمدرضا باهنر درمورد کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت:‌ کمیسیون ویژه بررسی برجام کارش تمام شده و گزارش نهایی آن فردا یا حداکثر سه‌شنبه هفته جاری در مجلس قرائت می‌شود.

حیدرپور: طرحی دو فوریتی در مورد نحوه اجرای برجام  است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تهیه طرحی دو فوریتی جهت نحوه برخورد مجلس با برجام و ملاحظات و اقدامات دولت خبر داد.

عوض حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طرح دو فوریتی که تعدادی از نمایندگان از دو فراکسیون اصلی اصولگرایان مجلس تهیه کرده‌اند، چگونگی نحوه برخورد مجلس با برجام و اقدامات دولت ذکر شده است، طرحی که تاکنون بیش از 40 نماینده آن را امضا کرده‌اند و احتمالا تا چهارشنبه به مجلس ارائه می‌شود. وی همچنین گفت:‌ این طرح فارغ از کار کمیسیون برجام است چون کمیسیون ویژه برجام تنها گزارشی را ارائه می‌دهد اما ما به دنبال قانونی کردن چگونگی اجرای برجام و اقدامات دولت بر اساس منویات رهبری، امام(ره) و ملت هستیم.

وی با بیان اینکه دولت از مجلس انتظار تائید برجام را دارد گفت:‌ حتی در صورت تائید برجام باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود که در این بین ملاحظاتی وجود دارد؛ از جمله این که طبق قطع‌نامه شورای امنیت پروتکل الحاقی باید به صورت داوطلبانه اجرا شود که برای انجام چنین امری باید قانون قبلی مجلس ملغي شود. وی با تاکید بر هوشیاری مجلس در خصوص برخورد و مواجهه با برجام گفت: این احتمال وجود دارد که در صورت تائید برجام در مجلس غربی‌ها استکبار جهانی و در راس آن آمریکا با بهانه‌گیری به دنبال تحمیل تحریم‌هایی به ایران باشد که در این طرح دو فوریتی بر این موضوع تاکید شده که در صورت تحریم مجدد رفتار ایران چگونه باشد و ما مجددا به فعالیت‌های قبلی برگردیم.

مصری : گزارش کمیسیون برجام تنها برای قرائت در صحن علنی است

عضو هیات رییسه مجلس گفت: گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام تنها برای قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است. عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اگر بنا باشد در مجلس تصمیمی در مورد برجام گرفته شود؛ یا باید از طرف نمایندگان در این‌باره طرحی ارائه شود٬ یا اینکه دولت لایحه‌ای را در این‌باره به مجلس ارائه دهد. به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای ارائه لایحه به مجلس ندارد و طبیعتاً باید‌ها و نباید‌ها و خطوط قرمز‌ در طرحی که توسط نمایندگان تهیه خواهد شد٬ مشخص می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس اظهار کرد: احتمال می‌رود مجلس مجوز ورود دولت را برای اجرای برجام با مشخص کردن خطوط قرمز و باید‌ها و نبایدهایی که رفتار متقابل را شکل می‌دهد٬ همراه باشد. لذا مجلس مشخص می‌سازد اگر طرف خارجی به تعهدات خود عمل نکرد الزامات ما چیست.

مصری با تاکید بر اینکه ارائه طرح یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده می‌تواند مجزا از گزارش کمیسیون ویژه به مجلس ارائه شود٬ افزود: البته این طرح می‌تواند توام با ارائه گزارش کمیسیون برجام به صحن علنی انجام پذیرد.

نقوی حسینی : شرط ها را در طرح دو فوریتی می گذاریم

سخنگوی کمیسیون برجام نیز در خصوص علت ارائه طرح دو فوریتی از سوی برخی نمایندگان برای تعیین چارچوب های برجام اظهار کرد: کمیسیون برجام پیشنهاد دارد که برجام به صورت مشروط پذیرفته شود و این شرط ها در قالب طرح دو فوریتی به تصویب مجلس خواهد رسید.

سید حسین نقوی حسینی ادامه داد: این طرح را همه نمایندگان می توانند تهیه کنند. ظاهرا برخی دوستان این طرح را آماده کرده و در حال جمع آوری امضا برای آن هستند.

احتمال ارائه دو گزارش از کمیسیون برجام

نماینده مردم کاشان در مجلس در خصوص زمان انتشار گزارش برجام بیان کرد: به نظر می رسد که گزارش کمیسیون برجام سه شنبه و یا در نهایت چهارشنبه برای قرائت در صحن علنی، تقدیم مجلس شود. عباسعلی منصوری آرانی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اظهارات برخی نمایندگان، از سوی این کمیسیون یک گزارش یا دو گزارش منتشر خواهد شد؟ گفت:البته گفته شد که اگر به توافق نرسیم احتمال ارائه دو گزارش وجود دارد اما تلاش می کنیم که در جمع بندی خود به یک گزارش برسیم چراکه به صلاح مجلس و کمیسیون برجام این است که یک گزارش منتشر شود و بتوانیم در این رابطه به اجماع برسیم.

29213

 

کد N972818

وبگردی