آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

جزئیات بررسی برجام در کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصادی و انرژی

جزئیات بررسی برجام در کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصادی و انرژی

برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ امروز بعدازظهر در کمیسیون‌های برنامه و بودجه ، انرژی و اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برنامه جامع اقدام مشترک) بعدازظهر امروز همزمان با نشست اعضای کمیسیون ویژه برجام با لاریجانی رئیس مجلس، در کمیسیونهای اقتصاد، برنامه و بودجه و انرژی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون‌های فرعی مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون اقتصادی؛

کارشناسان اقتصادی وزارت خارجه نیامدند

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی برجام در این کمیسیون گفت: متاسفانه جایگاه کمیسیونهای تخصصی در بررسی برجام دیده نشده است.

وی ادامه داد: تحریم ها و تعهدات هسته ای دو روی یک سکه در توافق ایران و غرب هستند؛  جایگاه تحریم های اقتصادی در برجام کمتر از مسائل امنیتی و سیاسی نیست.

پورابراهیمی با بیان اینکه امروز قرار بود کارشناسان وزارت خارجه برای بررسی ابعاد اقتصادی برجام در کمیسیون حضور یابند افزود: متاسفانه هیچ یک از کارشناسان اقتصادی وزارت خارجه در جلسه امروز حضور نیافتند و تنها گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص ابعاد اقتصادی برجام بررسی شد.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: با توجه به عدم حضور مسئولان وزارت خارجه جمع‌بندی در خصوص اجرای برجام صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی حلقه مفقوده بررسی برجام در مجلس است،  افزود: تعدادی از نمایندگان معتقد بودند که باید در گزارشی به کمیسیون برجام،  شرط اجرای توافق را «برداشته شدن همزمان تحریم ها» اعلام کنیم اما به دلیل عدم حضور کارشناسان وزارت خارجه جمع‌بندی صورت نگرفته و گزارشی به کمیسیون برجام ارائه نخواهد شد.

کمیسیون برنامه و بودجه؛  

بررسی برجام با حضور معاون ارزی بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد/ تحریم ها کاملا لغو می‌شود

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام و عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص بررسی برجام در این کمیسیون در نشست امروز گفت: توافق ایران و غرب با حضور معاون ارزی بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: مسئولان حاضر به سئوالات نمایندگان در خصوص ابعاد اقتصادی برجام پاسخ دادند و اعلام کردند که تحریم هایی که ناشی از برنامه هسته ای ایران بوده است، با اجرای برجام کاملا لغو خواهد شد و ابهامی هم در این خصوص وجود ندارد.

اسداللهی با اشاره به سئوال نمایندگان در خصوص همزمانی لغو تحریم ها و اجرای تعهدات ایران نیز گفت: مسئولان حاضر اعلام کردند که لغو تحریم ها همزمان با اجرای تعهدات ایران خواهد بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: به گفته مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، مکانیزم بازگشت تحریم ها نیز به صورت کاملا پیچیده است و عملا امکان چنین چیزی وجود ندارد.

وی گفت: گزارشی برای ارائه به کمیسیون ویژه برجام و یا صحن علنی از جلسه امروز آماده نشده است.

کمیسیون انرژی؛  

بررسی برجام با حضور کارشناسان سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو/ اجرای برجام مشکلی در توسعه صنعت برق هسته ای ایجاد نمی کند

امروز همچنین برجام در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. حسین امیری خامکانی نماینده زرند و عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی، در خصوص بررسی برجام در این کمیسیون اظهار داشت: کارشناسان سازمان انرژی اتمی و معاونت امور برق وزارت نیرو برای بررسی برجام در کمیسیون انرژی حضور یافتند.

وی اظهار داشت: کارشناسان سازمان انرژی اتمی معتقد بودند، اجرای کامل برجام مشکلی برای صنعت برق هسته ای ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: معاون وزیر نیرو نیز معتقد بود با اجرای برجام نه تنها مشکلی در توسعه صنعت برق کشور ایجاد نخواهد شد، بلکه اقدامات وزارت نیرو در این زمینه تسهیل می‌شود.

کد N972724

وبگردی