آفتاب

جزئیات ماموریت گروه اعزامی به عربستان/حیدرپور: شائبه عمدی بودن حادثه وجود ندارد

جزئیات ماموریت گروه اعزامی به عربستان/حیدرپور: شائبه عمدی بودن حادثه وجود ندارد

عضو اعزامی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به عربستان، دلایل سفر هیئت پارلمانی به این کشور را تشریح کرد.

عوض حیدرپور شهرضایی درگفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به سفر خود و محمدرضامحسنی ثانی به عربستان برای بررسی حادثه منا در قالب کمیته حقیقت یاب با تشریح اهداف این سفر خاطرنشان کرد: مامنتظر ویزا هستیم و چنانچه ویزا بدهند ان شاء الله عازم شده و وظیفه ای که در رابطه با این موضوع به ما محول شده است را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه در این سفر چند موضوع مهم و اساسی در دستور کار ما قرار دارد، افزود: یکی ازاین موضوعات ایجاد تسهیلات لازم برای انتقال اجساد جان باختگان به داخل کشور است تا اگر اقدامی در این زمینه لازم است، انجام دهیم.

حیدر پور ادامه داد: همچنین هدف دیگر این سفر، ایجاد تسهیلات و کمک برای معالجه مصدومان و مجروحان حادثه است که به صورت جدی آن را پیگیری می کنیم.

وی تاکیدکرد: در حوادثی که به وجود می آید، باتوجه به تجربه مدیریت سعودی ها می دانیم که آن ها مدیریت بحران ندارند و ما باید برای نقل و انتقال حجاج کمک کنیم تا آن ها هر چه سریع تر و از فردا به کشور بازگردند.

عضو اعزامی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به عربستان خاطرنشان کرد: موضوعی که برای ما در این سفر حائز اهمیت است بررسی کامل و جامع میدانی روی محل وقوع حادثه است تا ببینیم این اتفاق به چه علت رخ داده است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم خبط و خطاهای بسیار زیادی در این مکان اتفاق افتاده است که یکی از خبط ها این بوده است که دولت عربستان نتوانسته از قبل، مسیرها را به گونه ای طراحی کند که حجاج با توجه به ازدحام و فصل گرما به راحتی به جمرات دسترسی داشته باشند.

وی افزود:دراین سفر شناسایی دقیقی در منطقه انجام می دهیم تا کاملا از مختصات منطقه آگاه شویم. همچنین نظرات جمهوری اسلامی ایران را برای اصلاح امور برای سنوات آتی به دولت عربستان منتقل می کنیم.

حیدر پور بیان کرد: یکی از اشکالات موجود این است که در حاشیه جاده 204 سلسله خیمه هایی برپا شده که برای محافظت از آن ها در جلوی خیمه ها نرده گذاشته اند که این نرده ها حتما باید برداشته شود، چون زمانی که از یک معبر قرار است 2 میلیون نفر، عبور کنند با وجود این نرده ها، هیچ مفری برای عبور حجاج باقی نمی ماند.

عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس یادآورشد: در واقع ما می خواهیم در این سفر بررسی هایی انجام دهیم تا ببینیم فضای میدانی آنجا به چه صورت بوده است و درخواست خود را به حکومت سعودی منتقل کنیم و اگرلازم باشد به مبادی بین المللی ارائه دهیم تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید دولت عربستان را تفهیم کنیم که در ایام حج از ظرفیت و تجارب ارزنده و ذی قیمت بعثه های کشورهای اسلامی استفاده کند.

حیدر پور همچنین درخصوص زمان این سفر گفت: هر زمان که ویزا صادر شد، تیم ما هم آماده است که عازم این سفر شود وتصمیم گرفته شده است که دو نفر از کمیسیون امنیت ملی مجلس به همراه تیمی که از طرف دولت به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعزام می شود، اعزام شوند. بنده  هم به عنوان نماینده مجلس و هم به عنوان پزشک عازم این سفر می شوم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص شائبه عمدی بودن این حادثه نیز خاطرنشان کرد: من فکر نمی کنم که این اتفاق عمدی باشد ، چون این طور نیست که در جهان اسلام، مسلمین بدِ یکدیگر را بخواهند بلکه این حادثه نتیجه بی تدبیری ، سوء مدیریت و رفتارهای غلط سازمانی است.

وی درپایان درباره ضرورت واگذاری مدیریت حج از  سوی دولت سعودی گفت: این مطالبه جدی چند ده ساله است که مدیریت حج شورایی شود و برگزاری آن به سازمانی سپرده شود که متشکل از همه کشورهای اسلامی باشد.

29220

کد N972707

وبگردی