آفتاب

خرازی: تا زمانی که آمریکا بخشی از مشکل سوریه و یمن است جایی برای مذاکره نیست

خرازی: تا زمانی که آمریکا بخشی از مشکل سوریه و یمن است جایی برای مذاکره نیست

رییس شورای راهبری روابط خارجی گفت که ایران پیگیری وضعیت حجاج خود در عربستان را موضوعی سیاسی نمی‌داند بلکه کاملا آن را انسانی می‌داند و باید پاسخگوی مشکلات مردم خود باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمال خرازی عصر یک‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره فاجعه منا افزود: در این فاجعه احساسات عمومی مردم بسیار متاثر شده است و آن‌ها از دولت خود و نیز دولت عربستان انتظاراتی دارند و به ویژه از عربستان می‌خواهند که همکاری لازم را انجام دهد اما همان طور که دیده‌اید هنوز همکاری درستی انجام نگرفته است. ما انتظار داریم هر چه سریع‌تر عربستان کمک کند تا مفقودان شناسایی شده و انتقال اجساد صورت گیرد و هر چه سریع‌تر عامل این فاجعه مشخص شود.

او ادامه داد:‌ احساسات مردم به خصوص خانواده‌هایی که همراه حجاج بوده‌اند و یا خانواده‌های‌شان در ایران که دچار این آسیب شده‌اند خیلی بالاست و ایران به طور جدی خواهان آن است که هرچه سریع‌تر راه‌حلی برای کاهش آلام این خانواده‌ها با شناسایی مفقودان و انتقال اجساد پیدا شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که وزیر خارجه عربستان ایران را متهم به سیاسی کردن فاجعه منا کرده است، با بیان این که «چه سیاسی کاری‌؟» افزود: تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه در اثر سهل انگاری‌هایی که وجود داشته است جان باختند؛ نمی‌توان با احساسات مردم بازی کرد. ایران به دنبال حل مساله و تسلای خاطر خانواده‌های از دست رفتگان و تعداد زیاد مفقودان است. نه تنها پیگیری‌های ایران سیاسی نیست بلکه موضوعی انسانی است و ایران باید پاسخگوی سوالات و مسایل مردم خود باشد. البته واقعیت بروز چنین فاجعه‌ای هنوز روشن نیست که چه شد این فاجعه پدید آمد. حتما زمان مشخص خواهد کرد که چه مساله‌ای موجب این فاجعه شده است و اگر توطئه‌ای در کار بوده انتظار است دولت عربستان برخورد جدی کرده و پاسخگو باشد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که آمریکا خواهان مذاکره با ایران در زمینه موضوعات سوریه و یمن است اما ایران تاکنون با این درخواست موافقت نکرده و مذاکرات را صرفا هسته‌ای می داند تصریح کرد: آن‌ها (آمریکا) خودشان بخش مهمی از مشکل هستند. آن‌ها درباره سوریه از معارضان و تروریست‌ها حمایت کرده و در یمن جنایات را نادیده گرفته و سکوت کرده‌اند و تا زمانی که شرایط این گونه است جایی برای مذاکره باقی می‌ماند.

انتهای پیام

کد N972688

وبگردی