آفتاب
با هدف بررسی مناقشات مرزی انجام می‌شود؛

برنامه‌ریزی بان کی مون برای دیدار مادورو و رئیس‌جمهوری گویان

برنامه‌ریزی بان کی مون برای دیدار مادورو و رئیس‌جمهوری گویان

رئیس جمهوری گویان اعلام کرد، قصد دارد در حاشیه مجمع عمومی سازما ملل با همتای ونزوئلایی خود دیدار کند و دبیرکل سازمان ملل نیز این مساله را برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برنامه امروز (یکشنبه) بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل شامل نشست مشترکی با دیوید گرنگر، رئیس جمهوری گویان و نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی‌اش است که درگیر مناقشات مرزی هستند.

اما گرنگر بار دیگر در مصاحبه‌ای اعلام کرد، معتقد است دادگاه عدالت بین‌المللی تنها پاسخ به مناقشات قلمرویی این دو کشور است.

وی گفت: دادگاه سازمان ملل در هلند باید در این مساله میانجی‌گری کند. هرگونه تلاش من و مادورو به تنهایی برای مذاکره در خصوص این مساله بی‌فایده خواهد بود.

گرنگر با اشاره به تصمیم سال 1899 میلادی که مرز کنونی بین این دو کشور را تعیین کرده، افزود: ما نمی‌توانیم این مساله را که توسط حکمیت بین‌المللی حل شده، مجددا باز کنیم.

ونزوئلاع بیش از نیم قرن است که درباره این خط مرزی مشاجره کرده و می‌گوید، مناقشات کنونی باید با میانجی‌گری سازمان ملل حل شود.

ونزوئلا سال‌ها بر 40 درصد از خاک جمهوری گویان که غنی از طلا، بوکیست، الماس و دیگر منابع طبیعی است، ادعای مالکیت داشته است.

گرنگر گفت، قصد دارد در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با بان کی مون دیدار کند و اگر وی پیشنهاد کند با مادورو نیز دیدار خواهد کرد.

اما وی نسبت به تحقق این دیدار خوش بین نیست.

وی افزود: این مناقشه 50 سال طول کشیده و ونزوئلا هیچ سند جدیدی ارائه نکرده است. می‌خواهم ونزوئلا ادعای خود را پس بگیرد. چرا که مادورو هیچ اشاره‌ای نکرده که سند جدیدی دارد که ادعای مالکیتش بر خاک کشور ما را تایید می‌کند.

این در حالی است که دولت ونزوئلا درباره این اظهارات گرنگر هیچ اظهارنظری نکرده است.

تنش‌های بین این دو کشور در هفته اخیر افزایش یافته است. جمهوری گویان مانورهای نظامی را در اطراف این کشور برگزار کرده است اما گرنگر گفت: این اقدام با هدف تشدید نآرامی‌ها صورت نگرفته است. غیرممکن است که جمهوری گویان به ونزوئلا حمله کند چرا که ونزوئلا 112 هزار نیروی مسلح دارد در حالی که جمهوری گویان 3000 نیروی مسلح دارد.

انتهای پیام

کد N972654

وبگردی