آفتاب

زورآزمایی فوتبال و سیاست در کاتالونیا/ وقتی «پپ» خائن می شود!

زورآزمایی فوتبال و سیاست در کاتالونیا/ وقتی «پپ» خائن می شود!

برگزاری همه پرسی اخیر در کاتالونیا مقامات اسپانیا را سخت به وحشت انداخته و مقامات اروپایی را نیز به واکنش واداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر،  برخی تحلیلگران معتقدند جدایی کاتالونیا از اسپانیا تا سال ۲۰۱۷ میلادی قطعی به نظر می رسد. به این ترتیب شاهد ایجاد کشوری جدید در خاک اروپا خواهیم بود، کشوری که مشهورترین نماد آن باشگاه معروف «بارسلونا» خواهد بود.

«ماریانا راخوی» نخست وزیر اسپانیا و دیگر مقامات این کشور بارها در خصوص کاتالونیا و احتمالی جدایی این منطقه جلسات اضطراری تشکیل داده اند. دولت مادرید به خوبی می داند که مطابق نظرسنجی های متعدد صورت گرفته، تعداد طرفداران استقلال در این منطقه نسبت به مخالفان بیشتر است. از این رو اگر سرنوشت این منطقه به دست ساکنان آن سپرده شود، سرنوشتی جز جدایی از اسپانیا برای آن متصور نخواهد بود.

این روزها اما؛ کاتالان های استقلال طلب با برگزاری همه پرسی جدایی از اسپانیا غوغای دوباره ای در اروپا ایجاد کرده اند و این در حالی است که علاوه بر مقامات دولتی اسپانیا، مقامات ارشد اروپایی نیز استقلال کاتالونیا از مادرید را به هیچ عنوان بر نتافته و آن را مقدمه ای مبنی بر شکل گیری تحرکات استقلال طلبانه دیگر در محدوده جغرافیایی اروپای واحد قلمداد می کنند.

از سویی؛ دولت راخوی نسبت به اقبال ساکنان کاتالونیا نسبت به استقلال از مادرید اطلاع دارد، لذا سعی می کند با تهدیداتی مانند عدم عضویت کاتالونیا در اتحادیه اروپا در صورت جدایی از اسپانیا و ایجاد موانعی قانونی در مسیر برگزاری همه پرسی رسمی در این منطقه مانع از شکل گیری چنین پدیده ای شود.

یکی دیگر از مجاری و نقاطی که دولت مادرید سعی دارد با اتکا بر آن مانع از جدایی کاتالونیا از اسپانیا شود، تیم فوتبال «بارسلونا» و جایگاه این تیم در لالیگا ـ لیگ برتر فوتبال اسپانیا ـ است. مقامات اسپانیایی هشدار داده اند که جدایی کاتالونیا سبب خواهد شد تا تیم متعلق به این منطقه یعنی بارسلونا نیز برای همیشه از لالیگا حذف شود زیرا تیم های غیر اسپانیایی در لیگ این کشور جایگاهی نخواهند داشت.

با این حال افرادی مانند «پپ گواردیولا» سرمربی سابق و فوق العاده محبوب بارسلون ـ که هم اکنون هدایت تیم بایرن مونیخ را بر عهده دارد ـ با اعلام حمایت خود از جدایی کاتالونیا، ضربه سختی به دولت مرکزی مادرید وارد ساخته اند. گواردیولا در این خصوص تاکید کرده است که طرفدار شدید جدایی کاتالونیا از اسپانیاست و کاش در دوران جوانی به جای تیم ملی اسپانیا، در تیم ملی کاتالونیا بازی می کرد!

در همین راستا؛ اخیرا دولت مادرید گواردیولا ا به خاطر مشارکت در کمپین جدایی طلبانه منطقه کاتالونیا مورد سرزنش قرار داده و وی را به سبب حمایتش از استقلال کاتالونیا تهدیدی علیه امنیت ملی اسپانیا قلمداد کرده است. با این حال بسیاری از آبی اناری های بارسلونا و میلیون ها طرفدار این تیم حامی استقلال کاتالونیا هستند.

البته در مقابل، برخی از کاتالان های جوان از اینکه بارسلونا از لالیگا حذف شود به شدت ناراحت هستند و ترجیح می دهند با شرکت در همه پرسی به جدایی کاتالونیا از اسپانیا رای منفی دهند. از این رو «فوتبال» نیز به صورت ناخواسته یا ناخواسته وارد جدال طرفداران و مخالفان استقلال کاتالونیا از اسپانیا شده است.

 باید در انتظار ماند و شاهد نتیجه تقابل فوتبال و سیاست در اسپانیا شد، چرا که گواردیولا در این جدال دوباره بر روی نیمکت بارسلونا نشسته تا در فینالی سرنوشت ساز در مقابل دولت مرکزی مادرید عرض اندام کند. البته در این جدال نه توپ گردی در میان است و نه دروازه و جدول و جامی!

 

 

کد N972616

وبگردی