آفتاب

بازداشت 90 هزار فلسطینی از انتفاضه 2000 تا کنون

بازداشت 90 هزار فلسطینی از انتفاضه 2000 تا کنون

هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینی اعلام کرد که مقامات رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه مسجدالاقصی در تاریخ بیست و هشم سپتامبر 2000 تا امروز بیش از 90 هزار فلسطینی را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری مصراوی، هیات رسیدگی به امور اسرا وآزادگان فلسطینی با ارائه این آمار تاکید کرد: این بازداشت‌ها شامل حال تمامی گروه‌ها و جناح‌های فلسطینی شده و تمامی اشخاص بازداشت شده حداقل یکی از شیوه‌های شکنجه جسمی یا روانی را تجربه کرده و یا برخورد سختی با آنها صورت گرفته است.

عبدالناصر فروانه، رئیس مرکز پژوهش‌ها و اسناد هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینی و عضو کمیته مسئول رسیدگی به امور اسرا در غزه در گزارشی که امروز (یکشنبه) از سوی این مرکز منتشر شد اعلام کرد، در میان مجموع کل موارد بازداشتی نزدیک به 12 هزار مورد مربوط به بازداشت کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال است که هنوز حدود 200 کودک در زندان‌های رژیم صهیونیستی حبس هستند.

همچنین 1200 مورد بازداشت دختران، دانشجویان، مادران، و مسئولان زن در مسجدالاقصی به ثبت رسیده که حتی 4 تن از آنها مجبور شده‌اند در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تحت شرایط بسیار سخت و بدی وضع حمل کنند و حدود 25 دختر فلسطینی دیگر نیز هنوز در اسارت این رژیم به سر می‌برند که از جمله آنها لینا الجربونی است که از سال 2002 تاکنون در اسارت این رژیم است.

علاوه بر این صدها تن دیگر از چهره‌های سیاسی، دانشگاهی، ورزشی و اهالی رسانه‌های فلسطینی و بیش از 65 نماینده شورای قانونگذاری و تعدادی از وزرای سابق فلسطینی در زندان‌های اشغالگران به سر می‌برند.

فروانه افزود: مقامات رژیم اشغالگر قدس اخیر 25 هزار حکم بازداشت اداری از جمله احکام جدید و یا تمدید بازداشت‌های قبلی صادر کرده است.

در طول سال‌های اخیر برخی از این اشخاص در اعتراض به ادامه دوره بازداشتشان بدون هیچ گونه اتهام و یا محاکمه‌ای و نیز برای مقابله با سیاست بازداشت اداری، دست به اعتصاب غذای فردی یا دسته جمعی زده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و اسناد فلسطین ادامه داد: به دلیل افزایش حجم بازداشت‌ها و بالا رفتن تعداد زندانیان، مقامات اسرائیل مجبور شدند تعدادی از بازداشتگاه‌ها از جمله بازداشتگاه عوفر و النقب را مجددا بازگشایی و نیز زندان‌های جدیدی را با شرایط سخت‌تر افتتاح کنند که از جمله آنها زندان جلبوع است که در سال 2004 در نزدیکی زندان شطه در غور اردن افتتاح شد و زندانی ریمون در مجاورت زندان نفحه که در سال 2006 افتتاح شد.

فروانه در ادامه نسبت به گسترش بی‌سابقه سرطان و دیگر بیماری‌های خطرناک در میان اسرای فلسطینی به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرد در حال حاضر بیش از 1500 اسیر فلسطینی از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند.

وی اظهار داشت: از سال 2000 تاکنون 83 زندانی فلسطینی در نتیجه شکنجه‌ها و عدم رسیدگی پزشکی و یا استفاده افراطی از زور علیه آنان و قتل عمد به شهادت رسیده‌اند و اکنون لیست اسیران شهید فلسطینی به 206 تن افزایش یافته است و این به غیر از تعدادی است که مدت کوتاهی پس از آزادی از زندان در اثر امراض مختلف و یا پیامدهای شکنجه به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام

کد N972580

وبگردی