آفتاب

خیز حزب کارگر انگلیس برای حذف برنامه تسلیحات اتمی "تریدنت"

خیز حزب کارگر انگلیس برای حذف برنامه تسلیحات اتمی "تریدنت"

آیا انگلیس می‌تواند از بمب دست بردارد؟ دولت‌های انگلیس در شش دهه گذشته خلع سلاح هسته‌ای یکجانبه را غیرقابل تصور می‌دانستند اما این امر نشدنی به هنجار جدید حزب کارگر انگلیس تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون انگلیس به تازگی رهبری از چپگرایان رادیکال را انتخاب کرده است و به زودی اعضای حزب ممکن است یک دولت کارگر آتی را به حذف برنامه تسلیحات اتمی تریدنت متعهد کنند.

جرمی کوربین، رهبر جدید حزب کارگر در تدارک بررسی سیاست‌هایی است که برای چندین دهه از دستور کار خارج شده بود و بحث روی تسلیحات اتمی برای اولین بار پس از سال‌ها در دستور کار قرار دارد.

کوربین امروز در سخنرانی آغازین کنفرانس سالانه حزبش در برینگتون گفت: همه به خوبی از عقاید من درباره تریدنت آگاهند.

وی افزود: می‌خواهم که ما به وظایف‌مان تحت معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان.پی.تی) عمل کنیم و از این رو به عدم تجدید تریدنت روی آوریم.

بحث این کنفرانس یک پیروزی برای فعالانی همانند کیت هادسون، دبیرکل کمپین خلع سلاح اتمی محسوب می‌شود که می‌گوید حذف تسلیحات اتمی انگلیس سیاست حزب کارگر را در راستای نیازهای عصر و مردم انگلیس قرار می‌دهد.

با این حال جان مک‌ترنان، مشاور سابق تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس معتقد است: تسلیحات هسته‌ای با جدیت از سوی رای‌دهندگان انگلیسی حمایت می‌شود. بنابراین اینکه شما بیایید و در اولین کنفرانس سالانه حزب درباره یکجانبه‌گرایی صحبت کنید، پیامی به مردم است که شما نمی‌خواهید طرفی در دولت باشید.

اختلاف میان نیروهای حامی و ضد هسته‌ای همواره در حزب کارگر محل مناقشه بوده است. در واقع این دولت کارگر کلمنت آتلی، نخست‌وزیر پیشین انگلیس بود که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم تسلیحات اتمی را توسعه داد و انگلیس را به سومین کشور هسته‌ای جهان پس از آمریکا و شوروی تبدیل کرد.

از آن زمان به بعد هر دولت انگلیس، چه کارگر، چه محافظه‌کار و یا دولت ائتلافی، تسلیحات اتمی را حفظ کرده‌اند. از دهه 1990 میلادی، بازدارندگی هسته‌ای انگلیس متشکل از چهار زیردریایی مسلح به موشک‌های تریدنت بوده است. حزب کارگر به مدت کوتاهی یک سیاست خلع سلاح یکجانبه را در دوران رهبری مایکل فوت اتخاذ کرد اما مانیفست شکست‌خورده وی در 1983 از سوی یکی از قانونگذاران حزب کارگر به عنوان "طولانی‌ترین یادداشت خودکشی تاریخ" توصیف شد.

شکست‌های حزب کارگر در دهه 1980 میلادی موجب شد تا بلر و سایر رهبران جوان "کارگر نوین" را شکل دهند تا بار دیگر این حزب را وطن‌پرست، حامی کسب و کار و قوی به لحاظ دفاعی نشان دهند. کارگر نوین سه دوره پیاپی از 1997 در انتخابات پارلمانی پیروز شد، اما در سال 2010 قدرت را از دست داد و دولت محافظه‌کار دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در انتخابات ماه مه قدرت را بدست گرفت.

حال پیش‌بینی نتیجه رای‌گیری حزب کارگر برای حذف تسلیحات هسته‌ای تریدنت بسیار دشوار است چراکه تعدادی از مقام‌های این حزب نیز با این اقدام مخالفند.

انتهای پیام

کد N972449

وبگردی