آفتاب

پژوهش‌های پایه و کاربردی در حوزه علوم شناختی حمایت می‌شوند

پژوهش‌های پایه و کاربردی در حوزه علوم شناختی حمایت می‌شوند

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به ماموریت خود از پژوهش‌های پایه، کاربردی و توسعه فناوری و زیرساخت در راستای اهداف و اولویت‌های مصوب ستاد حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین فراخوان گروه پژوهش‌، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای حمایت از پژوهش‌های پایه، کاربردی و توسعه فناوری و زیرساخت، در راستای اهداف و اولویت‌های مصوب این ستاد، ۱۵ مهرماه سال جاری اعلام خواهد شد.

تا کنون سه فراخوان توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، اعلام و برگزار شده است و در فراخوان چهارم، مجموعه‌ای از درخواست پیشنهادی طرح «RFP» و اولویت‌ها به همراه فرم‌های پیشنهاد طرح مربوطه اعلام خواهد شد.

به منظور مدیریت بهتر بررسی و داوری طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، دریافت طرح در فراخوان شهریورماه ۱۳۹۴ در سه دسته انجام شد. در این دسته‌بندی،‌ طرح‌های دسته الف، حمایت از مجریان با تجربه فعالیت در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی درتیم‌های شکل گرفته میان رشته‌ای تعریف شده‌ است. حمایت از تیم‌های شاخص برای انجام پروژه‌های کلان، در چارچوب اولویت‌های ستاد و در امتداد خط پژوهشی این تیم‌ها به عنوان هدف اصلی هدف اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

حمایت از مجریان با تجربه فعالیت در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی موضوع مورد توجه ستاد  توسعه علوم و فناوری های شناختی در «طرح‌های دسته ب» خواهد بود. 

همچنین حمایت از این نوع طرح‌ها با هدف تعمیق و گسترش توسعه فناوری، ارائه خدمات و انجام تحقیقات اصیل و در مرزهای دانش در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی است. هدف مهم دیگر، تشکیل تیم‌های بین رشته‌ای در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در راستای یک خط پژوهشی مشخص است. امید است که تجربه این نوع همکاری باعث شکل‌گیری تیم‌های بین رشته‌ای و ارائه طرح‌های کلان (طرح‌های دسته الف) در آینده شود. 

البته حمایت از مجریان علاقمند به مهاجرت به حوزه علوم و فناوریهای شناختی «در طرح های دسته ج » مورد توجه ستاد قرار گرفته است.

از محققان مبرزی که علاقمند به مهاجرت به این حوزه بوده ولی تا کنون در این زمینه فعالیت متمرکز نداشته‌اند، در قالب «طرح‌های دسته ج» حمایت می‌شود. منظور از فعالیت متمرکز سرپرستی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا، چاپ مقالات در مجلات معتبر، انجام طرح پژوهشی، تولید محصول یا ارائه خدمت در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی است. 

در طرح های ارائه شده در این دسته، یک خط پژوهشی، توسعه فناوری و یا خدمات شناختی مشخص در قالب ترکیبی از پایان‌نامه‌های دکترا و کارشناسی‌ارشد به صورت بین رشته‌ای و با سرپرستی مشترک با اساتید مبرز حوزه علوم و فناوریهای شناختی دنبال خواهد شد. با توجه به این‌که این‌گونه طرح‌ها مجموعه‌ای از پایان‌نامه‌ها است و طبق روال‌های دانشگاه و مراکز علمی ارزیابی شده‌اند، تنها در یک مرحله داوری شده و زمان اعلام نتیجه نهایی، کوتاه خواهد بود.

فرم پیش نویس پیشنهاد طرح هر سه دسته در تاریخ اعلام شده، در اختیار محققان قرار خواهد گرفت و محققان برای اطلاع از ویژگی‌ها و شرایط طرح‌های مورد پذیرش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، می‌توانند به آدرس اینترنی این ستاد مراجعه کنند.

کد N972410

وبگردی