آفتاب

دست نیاز آمریکا و غرب درباره سوریه به سوی ایران

دست نیاز آمریکا و غرب درباره سوریه به سوی ایران

دیپلمات‌های غربی و ایالات متحده پس از آخرین شکست تحقیرآمیز طرح نظامی‌شان روز شنبه تلاش کردند تا استراتژی‌ دیپلماتیکی را برای پایان دادن به جنگ سوریه شکل دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده و همکاران اروپایی وی به سراغ ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آمده‌اند.

ایران و روسیه از بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می‌کنند. کسی که از نگاه واشنگتن به عنوان تشدید کننده جنگ داخلی دیده می‌شود .

ایالات متحده که اعتقاد داشت روند صلح ممکن است اسد را در قدرت نگاه دارد در حمایت از این روند صلح بی میل بود و از گروههای شورشی میانه رو حمایت کرد.

با این حال به نظر می‌رسد روز شنبه این استراتژی رنگ باخت. پنتاگون تایید کرد که آخرین نیروهای آموزش دیده در ایالات متحده در سوریه بخشی از تجهیزات خود را در اختیار القاعده قرار داده‌اند.

یک گروه 54 نفری که وارد سوریه شده بودند در اوایل سال جاری مورد حمله جبهه النصره قرار گرفتند که تنها چهار یا پنج نفر آنان زنده ماندند.

در تضاد با تلاش‌های بی‌رمق ایالات متحده برای تقویت متحدش در سوریه، روسیه و ایران ثابت کرده‌اند که دوستان خوبی برای بشار اسد به حساب می‌آیند.

جان کری و متحدانش با شکست این طرح ابتکاری به نیویورک آمده‌اند تا تهران و مسکو را متقاعد کنند که برای یک راه حل سیاسی کلی برای پایان دادن به جنگ تلاش کنند.

جان کری و فدریکا موگرینی رئیس تیم دیپلماتیک اروپا به طور جداگانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کردند.

جان کری روز شنبه در حضور ظریف گفت: این هفته فرصتی مغتنم برای همه کشورهایی که نقش مهمی در تلاش برای حل برخی از مسائل بسیار مشکل خاورمیانه بازی می‌کنند، به شمار می‌رود.

لازم است که به صلح و به راهی رو به جلو در سوریه و یمن در خود منطقه دست یابیم و فکر می‌کنم این هفته فرصتی‌هایی وجود دارد تا از طریق این گفت و گوها به پیشرفت هایی دست پیدا کنیم.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه قصد دارد تا با ظریف و نیز جان کری و همچنین وزرای خارجه ترکیه، عراق، عربستان سعودی و امارات دیدار کند.

وی گفت که ما آماده ایم تا درباره ی سوریه بدون هیچ پیش شرطی گفت و گو کنیم اما وی اصرار داشت که بشار اسد در نهایت باید برود.

وی ادامه داد: این مذاکرات نمی‌تواند با این فرض که بشار اسد آینده ابدی سوریه است آغاز به کار کند ولی باید از مذاکرات استفاده کنیم.

با این حال جواد ظریف پیش از گفت و گو با جان کری روشن ساخت که تمرکز ایران هنوز بر اجرای توافق هسته‌ای است که در ماه آوریل با پنج قدرت جهانی در ازای شکست تحریم‌ها به دست آمد.

ظریف گفت: ما قصد داریم تا در این نشست بر اجرای کامل برنامه‌ی جامع اقدام مشترک تمرکز کنیم. این پروژه‌ای است که ما با یکدیگر آغاز کردیم و امیدواریم که با اجرای کامل آن، بتوانیم به برخی از بدگمانی‌ها که در دهه‌های پیشین وجود داشته است، پایان دهیم.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار ظریف و کری گفت که آنها درباره‌ی توافق هسته‌ای گفت و گو کردند اما وزیر خارجه آمریکا نگرانی‌ها درباره‌ی بحران های در حال پیشرفت یمن و سوریه را ابراز داشت.

کری قرار است تا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه امریکا روز یک شنبه دیدار کند در همین حال اوباما رئیس جمهور ایالات متحده نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا این خبر در حالی منتشر می‌شود که مرضیه افخم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص انتشار برخی اخبار از سوی منابع غربی در مورد محتوای جلسه مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت: در جلسه روز گذشته دکتر ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا بر روی موضوع هسته ای و اقداماتی که از روز توافق باید برای اجرای برجام صورت گیرد و همچنین روش‌های جلوگیری از گسترش بی اعتمادی مردم ایران نسبت به روند اجرای برجام بحث و تبادل نظر صورت گرفته است .

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان اضافه کرد: در این دیدار هیچ مذاکره‌ای در مورد موضوعات منطقه‌ای صورت نگرفت.

انتهای پیام

کد N972315

وبگردی