آفتاب

هاموند خواستار برگزاری نشستی جدید درباره سوریه شد

هاموند خواستار برگزاری نشستی جدید درباره سوریه شد

وزیر امور خارجه انگلیس امروز در اظهاراتی خواستار برگزاری نشستی جدید در خصوص سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فیلیپ هاموند» که در نیویورک به سر می برد با اشاره به وضعیت موجود در سوریه خواستار برگزاری نشستی جدید در خصوص سوریه شد. 

هاموند در حالی از لزوم برگزاری نشست جدید درباره سوریه سخن می گوید که شب گذشته اعلام شد ایران، روسیه و عراق به توافقی جدید برای مبارزه با داعش در سوریه رسیده اند. 

از سوی دیگر مقامات آمریکا و دیپلمات‌های غربی می‌گویند وزیر خارجه ایالات متحده مامور شده است که ابتکار دیپلماتیک جدیدی برای پایان دادن به بحران سوریه طراحی کند که مذاکره با ایران و جلب همکاری این کشور از مهم‌ترین محورهای آن است.

به رغم مخالفت‌های پیشین آمریکا با مشارکت ایران در حل‌وفصل بحران سوریه با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی از بشار اسد، برخی از مقامات بلندپایه آمریکا و دولت‌های غربی خبر داده‌اند که «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده، به زودی ابتکار دیپلماتیک جدیدی را با محوریت جلب همکاری ایران طراحی خواهد کرد.

در همین راستا کری برای فراهم‌سازی مقدمات اجرای این ابتکار دیپلماتیک روز شنبه در نیویورک با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار کرد. آمریکا در تلاش است تا در روزهای آتی و در طول برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، حمایت‌ها و همکاری‌های لازم از سوی ایران و دیگر بازیگران کلیدی در بحران سوریه را برای پیش‌برد این ابتکار دیپلماتیک جدید، با هدایت جان کری، جلب کند.

با تغییر رویکرد آمریکا به امید یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه پس از چند شکست پیاپی تکاپوهای دیپلماتیک این کشور، قرار است روسیه، به عنوان یکی از مهمترین و قدرتمندترین هم‌پیمان بشار اسد، عربستان سعودی، ترکیه و قطر هم در این فرآیند مشارکت کنند.

کد N972310

وبگردی