آفتاب

بی‌بی‌سی عربی: جدال لفظی ایران و عربستان /حادثه منا بدترین حادثه 25 سال اخیر است

بی‌بی‌سی عربی: جدال لفظی ایران و عربستان /حادثه منا بدترین حادثه 25 سال اخیر است

واحد مرکزی خبر نوشت: شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی با اشاره به اینکه فاجعه منا بدترین حادثه در خلال حج در 25 سال اخیر بوده است، از ادامه جدال لفظی بین مقامات ایرانی و سعودی بر سر حادثه جان باختن صدها تن از حجاج در منا خبر داد.


این شبکه تلویزیونی اعلام کرد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درباره حادثه ازدحام جمعیت در منا و جان باختن 769 نفر از حجاج شد. عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی نیز با رد انتقادات ایران گفت بهتر است ایران به دنبال بهره برداری از این فجایع انسانی برای اهداف سیاسی نباشد.

سها زین الدین گزارشگر بی بی سی در این باره گزارش داد: روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سخنرانی درباره اهداف توسعه جهانی پرداخت ولی از این فرصت برای حمله به عربستان استفاده کرد که رقیب منطقه ای کشورش محسوب می شود. روحانی خواستار تحقیق درباره حادثه ازدحام جمعیت شد که در خلال مراسم حج روی داد.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در سخنانی تند، حضور نظامی عربستان در یمن و بحرین را به حادثه منا ارتباط داد. شمخانی گفت: «تغییر اولویت های امنیتی سعودی و به کارگیری نیروهای باتجربه امنیتی و ارتش در اشغال یمن و خفه کردن مردم بحرین، و همچنین تغییر کمیت و کیفیت کارکنانی که مامور برگزاری حج هستند، نقشی تعیین کننده در این فاجعه داشته است».

اما ریاض انتقادات ایران را رد کرد. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در دیدار با همتای آمریکایی اش جان کری در نیویورک گفت، بهتر است ایرانی ها از وقوع فاجعه برای کسانی که در حال اجرای مراسم مذهبی بودند، بهره برداری سیاسی نکنند. الجبیر متعهد شد خطاکاران بازخواست خواهند شد.

ریاض پیش از این، بخشی از مسئولیت این حادثه را متوجه حجاج دانسته و اعلام کرده بود آنها به دستورها درباره حرکت حجاج توجه نکردند.
شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ مفتی سعودی نیز گفت مقامات عربستان مسئول حادثه ناشی از ازدحام در منا نیستند.
همچنان بیش از 340 ایرانی در شمار مفقودان هستند و ایران متحمل بیشترین آسیب از این حادثه شده است.
شاه عربستان پس از حادثه منا که بدترین حادثه در خلال حج در 25 سال اخیر است خواستار بازنگری در تدابیر ایمنی در مکه شد. تهران نیز این حادثه را فرصتی دانست تا نشان دهد قصد ندارد از شدت انتقادات خود از ریاض بکاهد.

52310

کد N972247

وبگردی