آفتاب
در نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

الجعفری: تروریسم و اسرائیل موانع اصلی در راه تحقق توسعه در منطقه‌اند

الجعفری: تروریسم و اسرائیل موانع اصلی در راه تحقق توسعه در منطقه‌اند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه تروریسم و اسرائیل موانع اصلی بر سر راه توسعه پایدار در منطقه هستند، گفت: بحران پناهجویان تنها از طریق توقف حمایت برخی کشورها از تروریسم در سوریه امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل طی سخنرانی خود در کنفرانس توسعه پایدار در نیویورک گفت: اگر سیاست‌های اشتباه برخی طرف‌ها و اقدامات برخی دیگر درخصوص اوضاع سوریه و منطقه نبود، امروز شاهد تروریسم نبودیم. به ویژه اینکه برخی کشورها برای رسیدن به منافع سیاسی خود به بحران‌ها دامن می‌زنند.

وی گفت: آنچه که سوریه شاهد آن است موج تندروی و تروریسمی است که تروریست‌ها و سازمان‌های اطلاعات منطقه‌ای و بین‌المللی معلوم الحال آن را راهبری می‌کنند. این تروریست‌ها همه چیز را در اطراف سوریه می‌سوزانند، دستاوردها را از بین می‌برند و بر سر راه سوری‌ها به سمت توسعه مانع ایجاد می‌کنند. آنها برای از بین بردن اقتصاد سوریه و زیرساخت‌های آن تلاش می‌کنند. در حال حاضر همگان می‌دانند کجا فتواهای تروریستی علیه سوریه صادر می‌شود. همگان می‌دانند چه کسی از تروریست‌ها حمایت به عمل می‌آورد. هدف نهایی تروریست‌ها و حامیانشان از بین بردن سوریه است. جنگی که دولت و مردم سوریه وارد آن شده‌اند جنگ میانه‌روی با تندروی است.

جعفری افزود: تروریست‌ها با سرقت نفت و گاز سوریه و فروش آن به اتحادیه اروپا از طریق دلالان ترک محیط زیست سوریه را در معرض خطر گذاشته‌اند. این تروریست‌ها میراث فرهنگی سوریه و آثار باستانی این کشور را از بین برده‌اند.

وی تاکید کرد: ما باید به سند سازمان ملل درباره قرار دادن مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت برای تحقق توسعه پایدار اشاره کنیم. مبارزه با تروریسم باید از طریق احترام به منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی و عدم مداخله در امور دیگر کشورها صورت بگیرد. مانع دیگری که بر سر راه توسعه پایدار در منطقه قرار دارد اشغال برخی مناطق توسط اسرائیل است که از سوی برخی کشورها حمایت می‌شود و به دلیل جنایت‌هایش علیه فلسطینی‌ها و سوری‌ها در جولان محاکمه نمی‌شود.

جعفری همچنین گفت: پدیده مهاجرت نتیجه برخورد اشتباه برخی کشور با اوضاع در کشورهای در حال توسعه و عدم جدیت آنها در حمایت از این کشورها است.

همچنین دلیل دیگر دست داشتن برخی کشورهای جهان در شعله‌ور کردن بحران‌های خاورمیانه و مداخله در امور داخلی منطقه است. دلیل دیگر نیز اشغال مناطق مثل فلسطین یا حمله به کشورها مثل عراق و لیبی یا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهایی همچون سوریه، ایران، کوبا، سودان، ونزوئلا و بلاروس و غیره است.

وی افزود: حل بحران پناهجویان از طریق گدایی کردن پول از برخی کشورها امکان‌پذیر نیست، بلکه تنها از طریق توقف حمایت آنها از تروریسم در سوریه است.

انتهای پیام

کد N972235

وبگردی