آفتاب

مالزی سفیر چین را فراخواند

مالزی سفیر چین را فراخواند

مالزی سفیر چین را فراخواند تا درباره اظهاراتش که پیش از برگزاری راهپیمایی برنامه‌ریزی‌شده حامیان مالایی‌ها در کوالالامپور از افراط‌گرایی و نژادپرستی انتقاد کرده بود، توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هوآنگ هوئیکانگ، سفیر چین در مالزی هشدار داد، پکن از انتقاد از اقداماتی که منافعش را تهدید کرده و بر حقوق مردمش تاثیر می‌گذارد، نمی‌هراسد.

وی افزود: دولت چین مخالف تروریسم و هر نوع تبعیض نژادی و افراط‌گرایی است.

این اظهارات هوآنگ پیش از راهپیمایی برنامه‌ریزی شده یک گروه حامی دولت مالزی که تحت کنترل مالایی‌ها است، منتشر شد. براساس گزارشات این گروه خواستار حضور مالایی‌های بیشتر در خیابان «پتالینگ» شده‌اند؛ جایی که اکثر فروشندگانش چینی هستند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه چین هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

وزیر امور خارجه مالزی گفت روز دوشنبه با هوآنگ دیدار خواهد کرد تا اظهاراتش را که توجهات را به خود جلب کرده و باعث نگرانی مردم مالزی شده، روشن کند.

هوآنگ این اظهارات خود را در جریان بازدید از بازار معروف خیابان «پتالینگ» که به شهر چینی‌ها معروف است، مطرح کرد.

سازمان‌دهندگان این راهپیمایی جمعه شب اعلام کردند که به توصیه پلیس، این راهپیمایی برنامه‌ریزی شده را لغو کردند.

اواسط سپتامبر سال جاری میلادی 300 هزار پیراهن قرمز که اکثراً مالایی هستند به خیابان‌ها آمدند تا حمایت خود را از نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی که در حال مبارزه با فساد و سوءمدیریت در صندوق بودجه دولتی است، نشان دهند.

منتقدان گفتند: اما اعتراضات ضددولتی پیشین تحت رهبری یک گروه حامی دموکراسی موسوم به «Bersih» برگزار شد که بسیاری از شهروندان چینی را نیز به خود جلب کرده بود که به رهبران مالایی مالزی توهین کرده بودند.

انتهای پیام

کد N972198

وبگردی