آفتاب
در دیدار با وزرای خارجه عربستان و ترکیه؛

ابراهیم الجعفری: قدرتمندی عراق به نفع خاورمیانه است

ابراهیم الجعفری: قدرتمندی عراق به نفع خاورمیانه است

وزیر خارجه عراق امروز (یکشنبه) در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل با همتایان عربستانی و ترکیه‌ای خود دیدار و با آن‌ها در خصوص مسائلی از جمله مبارزه با داعش، راه‌های تقویت روابط دو جانبه و حمایت ازعراق در نبرد با تروریسم گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در دیدار امروزش در نیویورک با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود بر تمایل کشورش برای بهبود و افزایش سطح روابط دو جانبه، حل اختلافات از راه گفت‌وگو و احترام به طرف مقابل و نیز از سرگیری فعالیت‌های مشترک دو کشور تاکید کرد و گفت: قدرتمند بودن عراق به نفع همه کشورهای منطقه و تضعیف آن نیز به ضرر همه آنها خواهد بود و ما به همین دلیل بر تقویت روابط خود با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه تاکید داریم.

الجبیر نیز در این دیدار با تاکید بر تمایل ریاض برای حفظ وحدت ارضی و اتحاد ملی عراق از سرگیری روابط دو جانبه و نیز حمایت جدی از عراق در راستای مقابله با تروریسم گفت: دیدگاه‌های مشترکی در خصوص لزوم مقابله با تجاوزات اسرائیل به مسجدالاقصی میان دو طرف وجود دارد.

الجعفری در گفت‌وگو با فریدون سینیرلی اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از آنکارا خواست به تعهد خود در خصوص افزایش آب رودخانه فرات پایبند باشد.

وی تاکید کرد: بغداد با حضور هرگونه تشکیلات تروریستی در خاک خود که در راستای ضربه زدن به روابط خارجی عراق با همسایگانش فعالیت کنند، مخالف است و بر لزوم هماهنگی میان دو کشور در زمینه حملات هوایی علیه اعضای حزب کارگران کردستان در شمال عراق تاکید دارد.

دو طرف در این نشست به بررسی راه‌های تقویت افق همکاری‌های دو جانبه و نیز مساله کارگران ترکیه‌ای ربوده شده در عراق و نیز تلاش‌های بغداد برای آزادی‌آنها پرداختند.

الجعفری در ادامه پیوستن ترکیه به ائتلاف بین المللی ضد داعش و کمک‌های این کشور به عراق در زمینه مقابله با تروریسم ستود.

وزیر خارجه ترکیه نیز با اشاره به تمایل کشورش برای تقویت روابط خود با عراق از تلاش‌های بغداد برای آزادی دو تن از کارگران ربوده شده این کشور را ستود و بر تعهد کشورش به افزایش حجم آب رودخانه فرات و آمادگی آنکارا برای همکاری با عراق برای نابودی داعش تاکید کرد.

وزیر خارجه آلبانی نیز در نیویورک با الجعفری دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به پیوستن برخی از اتباع این کشور به گروه داعش در عراق افزایش تلاش‌ها برای نابودی تروریسم را خواستار شد.

وزیر خارجه آلبانی ضمن حمایت از اصلاحات در عراق، تمایل کشورش برای هماهنگی با بغداد در زمنیه مقابله با تروریسم را ابراز داشت.

انتهای پیام

کد N972018

وبگردی