آفتاب

نگرانی از نرخ بالای زاد و ولد در جامعه اسرائیل

نگرانی از نرخ بالای زاد و ولد در جامعه اسرائیل

نرخ زاد و ولد در سرزمین‌های اشغالی که زمانی به چشم "تاکتیک بقا" برای اسرائیل به آن نگریسته می‌شد، در جهان توسعه‌یافته بالاترین میزان است و از سویی باعث نگرانی‌هایی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به صورت میانگین یک زن اسرائیلی در طول حیات خود سه فرزند می‌آورد که حدودا دو برابر نرخ زاد و ولد در میان کشورهای توسعه‌ یافته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) است. این روند همزمان با مهاجرت گسترده یهودیان از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی است و بر این اساس از 25 سال گذشته جمعیت اسرائیل به دو برابر افزایش یافته است.

هم‌چنین نرخ زاد و ولد در میان عرب‌های اسرائیلی نیز بالاست و این آمار حتی دو برابر یهودیان ارتدوکس (افراطی) است. این دو گروه مشارکت اندکی در نیروی کار در جامعه اسرائیل دارند و به همین دلیل به اقتصاد ضربه می‌زنند.

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت 4 / 8 میلیونی اسرائیل تا سال 2059 به 6 / 15 میلیون تن و حداکثر به 6 / 20 میلیون تن نیز برسد و این بدین معناست که این سرزمین کوچک دیگر اتاق خالی نخواهد داشت.

بدون در نظر گرفتن صحرای نقب که بیش از نیمی از خاک سرزمین‌های اشغالی را به خود اختصاص داده و تقریبا بدون سکنه است، جمعیت به ازای هر متر مربع در جامعه اسرائیل 980 تن است که تنها اندکی کمتر از کشور پرجمعیت و متراکم بنگلادش است.

انتهای پیام

کد N971971

وبگردی