آفتاب
با رای مجلس صورت گرفت؛

تعیین وظایف ارگان‌ها و دستگاه ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب

تعیین وظایف ارگان‌ها و دستگاه ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب

با رای مجلس به ماده 2 طرح یک فوریتی بهینه‌سازی مصرف آب شرب،‌ سازمان صداوسیما و رسانه‌ها مکلف‌ شدند با هماهنگی وزارت نیرو در زمینه ترویج مصرف بهینه آب تولیداتی به صورت رایگان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس ماده 2 طرحی را به تصویب رساندند که پیش از آن کلیات و یک فوریت آن به تصویب رسیده بود و برای ساماندهی مصرف آب و اصلاح تعرفه‌ها از سوی کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون اقتصادی، شوراها، صنایع و فرهنگی به عنوان کمیسیون‌های فرعی پیشنهاد شد.

در بخشی از ماده 2 این طرح، وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری وزارت نیرو آموزش‌هایی را در مورد نحوه مصرف بهینه آب در کتب درسی و برنامه‌های آموزشی وارد کند و به شرکت آب و فاضلاب اجازه داده می‌شود تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار متقاضیان قرار دهد و هزینه مربوط را در قبوض آب به صورت اقساط دوساله دریافت کند.

همچنین وزارت نیرو مکلف است نسبت به بازچرخانی پسآب خروجی از تأسیسات فاضلاب برای تأمین آب مورد نیاز بهداشتی، کشاورزی و فضای سبز اقدام کند.

بر اساس بند ث ماده 2 نیز کلیه هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، ساختمان‌های دولتی، منازل سازمانی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی در صورتی که از سامانه تصفیه آب و پسآب استفاده کنند مشمول دریافت مشوق‌هایی می‌شوند. سازمان ملی استاندارد ایران هم موظف است ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون استاندارد ملی و برچسب آب برای لوازم آب‌بر متناسب با شرایط کم‌آبی کشور تدوین نماید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت هم موظف شد صنایع تولیدکننده تجهیزات کاهنده مصرف را پشتیبانی نماید و ظرف مدت یک سال پس از تدوین استاندارد ملی برچسب آب کلیه تولیدکنندگان تجهیزات آب‌بر و آب‌پخش داخلی را ملزم به استفاده از برچسب مذکور نماید و از ورود کلیه تجهیزات آب‌بر و آب‌پخش پرمصرف خارجی جلوگیری نماید.

ضمن آنکه وزارت نیرو هم مکلف شد نسبت به کاهش حداقل 1 درصد از هدررفت آب در شبکه تا رسیدن به استاندارد بین‌المللی اقدام نماید و گزارش عملکرد آن را هر 6 ماه یکبار به کمیسیون‌های مربوطه مجلس ارائه کند و بالأخره بر اساس یک تبصره بر این ماده آیین‌نامه اجرایی آن با پیشنهاد وزارتخانه‌های راه، شهرسازی، صنعت، معدن، تجارت، نیرو، آموزش و پرورش، سازمان صداوسیما تهیه و حداکثر 3 ماه پس از ابلاغ به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

به گزارش ایسنا، ماده 3 این طرح نیز در مورد افزایش تعرفه‌های آب و برخورد با مشترکان پرمصرف برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

انتهای پیام

کد N971964

وبگردی