آفتاب
رئیس فراکسیون حج مجلس:

ویزای وزیر بهداشت برای بررسی وضعیت مجروحان حادثه منا صادر شد

ویزای وزیر بهداشت برای بررسی وضعیت مجروحان حادثه منا صادر شد

رئیس فراکسیون حج مجلس از صدور ویزای وزیر بهداشت و رئیس سازمان هلال احمر برای بررسی وضعیت مجروحان و مفقودان حادثه منا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی احمد سالک، نماینده مردم اصفهان و رئیس فراکسیون حج با حضور در کنفرانس خبری گزارشی از علل حادثه منا و اقدامات صورت گرفته ارائه داد.

وی گفت: در روز پنجشنبه ساعت ۹ تا ۹:۳۰ این فاجعه رخ داده و عوامل مختلفی موجب ایجاد چنین فاجعه ای در این ابعاد شده است.

سالک در تشریح این عوامل توضیح داد: بسته شدن مسیرها برای یک شاهزاده، بسته شدن مسیرهای اطراف چادرها با فنس، به کارگیری نیروهای جوان و بی‌تجربه توسط دولت عربستان از عوامل بروز این حادثه بوده است چراکه نیروهای باتجربه برای جنگ به یمن گسیل شده بودند.

رئیس فراکسیون حج مجلس افزود: عواملی نیز باعث افزایش کشته‌شدگان حادثه شده است. اول اینکه بعد از حادثه اجازه ورود به پزشکان و کادر پزشکی نداده اند و بعد از آن نیز اجازه شناسایی مجروحان و اجساد را ندادند که همه این عوامل موجب سردرگمی مردم و افزایش آمار کشته‌شدگان شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تیم جستجوگر برای بررسی موضوع در مکه تشکیل شدند، ۷ کمیته نیز برای درمان مجروحان، شناسایی اجساد و انتقال اجساد تشکیل شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح آمار کشته‌شدگان کشورها عنوان کرد: کشور نیجریه ۵۰۰ کشته، کشور مصر ۳۰۰ کشته، کشور پاکستان ۲۳۵ کشته و کشور ایران ۱۳۶ کشته در این فاجعه داشته است.

وی اضافه کرد: دو هیات برای بررسی موضوع آماده شدند. یک هیات به ریاست وزیر بهداشت برای بررسی وضعیت مجروحان و مفقودان و هیات دوم به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری موضوع و علل حادثه.

سالک در تشریح تعداد مفقودان، مجروحان و شهدای شهرستان‌ها در حادثه منا خاطرنشان کرد:

استان خراسان شمالی: ۳۳ فوت، ۶۷ مجروح

فارس: ۱۲ فوت، ۴۷ مجروح

لرستان: ۷ فوت، ۲۷ مجروح

اصفهان: ۵ فوت، ۲۰ مفقود

تهران: ۵ فوت، ۱۵ مفقود

چهارمحال بختیاری: ۲۰ فوت

گیلان: ۱۲ فوت، ۱۳ مفقود

مازندران: ۴ فوت، ۲۹ مفقود

خراسان شمالی: ۱۰ فوت، ۵ مجروح

اردبیل: ۵ فوت، ۹ مجروح

رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درخواست جمهوری اسلامی از سازمان کنفرانس اسلامی این است که با همکاری کشورهای اسلامی تکلیف مفقودان و مجروحان حادثه مشخص شود و در خصوص مدیریت مناسک حج تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان همچنین اذعان کرد: رئیس قوه قضائیه باید با تشکیل تیم قضایی در سطح بین‌الملل از عاملان این فاجعه در عربستان شکایت کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس علت اصلی این حادثه را بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی آل سعود خواند و گفت: اختلاف میان شاهزادگان برای کسب قدرت، یکی از عوامل و حوادث حج امسال است.

وی ادامه داد: تلاش دولت این است که پیکرهای پاک حج‌گزاران را به داخل کشور منتقل کند و مجروحان را به بیمارستان‌های داخلی انتقال دهد.

سالک افزود: باید تکلیف اداره مناسک حج روشن شود، چون حرمین شریفین متعلق به همه جهان اسلام است.

رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی در خصوص صدور ویزای وزیر بهداشت و وزیر ارشاد برای پیگیری موضوع توضیح داد: ویزای وزیر بهداشت برای اعزام به عربستان همراه با مسئول هلال احمر برای بررسی وضعیت مجروحان صادر شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: متاسفانه هنوز ویزای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعزام به عربستان جهت بررسی علل حادثه صادر نشده است.

کد N971936

وبگردی