آفتاب
نوبخت در مراسم روز جهانی گردشگری:

مسئولان گردشگری، از فرصتِ مساعدت دولت استفاده کنند

مسئولان گردشگری، از فرصتِ مساعدت دولت استفاده کنند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تهیه برنامه ششم توسعه در شرایط بدون تحریم حتی در حوزه گردشگری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «محمدباقر نوبخت»، معاون رییس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) در مراسم روز جهانی گردشگری در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، با گرامیداشت این روز و تسلیت برای فاجعه منا، اظهار کرد: از دو منظر بودجه و برنامه، جایگاه گردشگری در سال جاری و برای سال‌های آینده ممتاز و برجسته است.

وی افزود: در سال جاری عمدتا در تبصره 5 قانون بودجه، برخورداری از 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی وجود دارد که برای امر صنعت گردشگری فرصتی را فراهم می‌کند تا مسئولان این عرصه بتوانند از این مساعدت دولت برخوردار شوند.

معاون رییس‌جمهور پیش‌بینی‌های این سازمان برای سال 94 را افزایش بیش از پنج میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی دانست و افزود: اگر در مجموع ما با نرخ تسهیل همان سه هزار تومان، بخواهیم معادل ریاضی ریالی را پیدا کنیم، بیش از 1500 میلیارد تومان در سال جاری با احتساب قائل شدن 10 درصد دیگر برای بخش کشاورزی، مجموعا می‌توانیم 1500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای گردشگری تهیه کنیم.

وی افزود: فراتر از این نگاه مقطعی، زمانی که این اجلاس در حال برگزاری است دولت تدبیر و امید مسئولیت تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه را عهده‌دار است. شاید بتوان یکی از برنامه‌های توسعه را به یکی از دولت‌ها منتسب کرد که قطعا برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی که از سال 69 به مدت پنج سال در کشور اجرا شد، می‌توانیم هنر مدیران دولت سازندگی را ببینیم.

وی ادامه داد: شاید برنامه سوم به نوعی متصل به برنامه دولت اصلاحات و برنامه پنجم توسعه نیز همزمان با دولت نهم و دهم و مرتبط با آن زمان است.

نوبخت با بیان این نکته که شاید مقایسه برنامه‌ها، توانمندی و نوع نگرش دولت‌ها، اولویت‌هایی که برای توسعه وجود دارد را نشان می‌دهد، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه از مسئولیت‌های دولت‌ تدبیر و امید است، بنابراین باید تفاوت و تمایز نگاه این دولت با دولت‌های قبل در موضوعاتی که به او متمرکز می‌شود را جستجو کرد.

وی آغاز برنامه ششم توسعه را از ابتدای سال 95 و همزمان با آغاز دوره اجرای برجام دانست و با تاکید بر اینکه نکته برنامه ششم توسعه در شرایط بدون تحریم تهیه می‌شود، گفت: هدف اصلی این برنامه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر رشد سالانه هشت درصد همراه با ضریب جینی 34 صدم مرتبط با توزیع درآمدها همراه با رشد و عدالت مشخص می‌شود.

نوبخت اظهار کرد: برنامه‌ریزان در حال حاضر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص کرده‌اند که به چه ترتیب می‌توان یک رشد هشت درصدی را در اقتصاد و به طور سالانه ایجاد کرد، در حالیکه ما رشد منفی 6.8 درصد را در سال 91 و رشد منفی 9.1 درصد را در سال 92 و رشد مثبت سه درصد رادر سال 93 داشتیم؛ بنابراین با چنین پایه‌های رشد، هشت درصد کار قابل توجه و اهمیت است و نیازمند به تطبیق در برنامه دارد. پس باید به چگونگی تامین منابع برای دستیابی به چنین رشدی فکر کنیم و حوزه‌هایی که اگر سرمایه‌گذاری در آنها انجام می‌شود، می‌توان آنها را به مثابه بخش‌های دیگر به حرکت در آورد.

وی اظهار کرد: ما با چهار مدل اقتصادسنجی منابع مالی بین 800 هزار تا 1063 هزار میلیارد تومان را سالانه برای برنامه ششم پیش بینی و برآورد کردیم.

نوبخت ادامه داد: غیر از این منابع که از چه محل‌هایی باید تقسیم شوند، مهم این است که کجا این منابع صرف شود تا چنین رشدی را ایجاد کند از این جهت برنامه ششم برخلاف برنامه های گذشته یک برنامه جامع نیست، جامع‌نگر است اما مساله‌محور هم است.

وی با تاکید بر این نکته که در چند برنامه خاص و ویژه در سال‌های 95 تا 99 متمرکز می‌شویم، اظهار کرد: این موضوعات ویژه در سه عرصه موضوعاتی که از جهت فوریت و ضرورت و پیشگیری از بحرانی که می‌تواند ایجاد شود تعریف و به بخش‌هایی که می‌تواند پیشران توسعه باشد مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین به مکان‌هایی که این سرمایه‌گذار در آنها برای توسعه با رشد هشت درصدی باید انجام شود.

نوبخت گفت: این موضوعات را با فوریت که می‌تواند به بحران منجر شود به موضوع آب و محیط‌زیست نیز اضافه کرد. با توجه به آنچه که بر سر دریاچه ارومیه، دریاچه هامون، دریاچه بختگان و سایر دریاچه‌های کشور آمده و آنچه که به عنوان تهدیدی جدی محسوب می‌شود، باید توجه داشته باشیم به همین دلیل بخشی از توجه این برنامه به محیط‌زیست، موضوع آب و بخش‌هایی که به مثابه پیشران عمل می‌کنند مانند موضوع گردشگری است.

نوبخت تاکید کرد: به همین دلیل شورای برنامه‌ریزی ویژه‌ای در ذیل ستاد برنامه‌ ششم توسعه برای تعریف چگونگی سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش ایجاد شده است. دو سال گذشته با توجه به اینکه بسترها و عرصه‌های لازم برای گردشگری فراهم نبود، اما همه می‌دانند گردشگری با صلح و ثبات قابل تعریف و دستیابی است. کشوری که در شرایط تحریم به سر می‌برد و شرایطی که نقل و انتقالات ارزش مالی و تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی و عقلانی بر کشور حاکم بود و در چنین فضایی انتظار داشتن و توجه به گردشگری یک انتظار بالا تلقی می‌شد.

وی افزود: در حالی که چهار درصد رشد گردشگری در جهان ثبت شد، مسئولان سازمان میراث فرهنگی موفق شدند یک رشد 12 درصدی را در کارنامه گردشگری ایران ثبت کنند، این نشان می‌دهد در شرایط کنونی تحریم‌ها چنین رشدی وجود دارد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: قطعا اگر شرایط تحریم تغییر کند، شرایطی بهتر از امروز که با ترافیک سنگین از شخصیت‌های برجسته و ممتاز سیاسی که برای مشارکت در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، مواجه می‌شویم. در شرایطی که در دوران تحریم از رده مدیرکل به بالا در تحریم سیاسی بودند و کسی نمی‌توانست به ایران وارد شود. امروز روسای جمهور، نخست‌وزیران، وزرای امور خارجه و وزرای اقتصادی همگی به ایران می‌آیند که این نشانگر آن است که ما می‌توانیم انتظار چنین فضایی را داشته باشیم.

وی افزود: مسئولان سازمان میراث فرهنگی می‌توانند یک رشد فزآینده که رشد هشت درصدی مورد نظر مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه است را تامین و به آن دست پیدا کنند.

وی با بیان این جمله که «باش تا صبح دولتت بدمد، که این هنوز از نتایج سحر است»، افزود: من بدون تردید این اعتماد را از سوی دولت به مسئولان سازمان میراث فرهنگی دارم که می‌دانیم آنها می‌توانند از این فرصت به نیکویی استفاده کنند.

نوبخت اظهار کرد: در کنار بحث گردشگری چند موضوع به عنوان موضوعات خاص و پیشران در این حوزه اهمیت دارد، مانند گردشگری بدون ارتباطات؛ حمل و نقل که در صورت نبودنش، غیرقابل تحقق است. پس بحث حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و به طور ویژه در امر ریلی موضوعات خاصی هستند که می‌توانیم سرمایه‌هایمان را روی آنها متمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر همه چیز اولویت داشته باشد هیچ چیز اولویت ندارد، افزود: در آسیب‌شناسی برنامه‌های قبلی همه حرف‌های خوب کلکسیونی در آن برنامه‌ها تشکیل داده بودند که هیچ کدام به سرانجام نمی‌رسند. ما با محدودیت منابع مواجه هستیم، پس باید در بخش‌هایی که استعداد دارند متمرکز شویم. قطعا سازمان میراث فرهنگی در هشت سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی، هتل‌ها و امکاناتی که بتوانند گردشگری خارجی را به نحوی شایسته در جریان قرار دهند مواجه بوده‌ایم. ما با برنامه‌هایشان که از سوی سرمایه‌گذاران برای بخش ستاد تلفیق می‌برند این اطمینان را داریم که قطعا حمل و نقل کمکی شایسته به توسعه و گردشگری می‌کند و می‌تواند حالت هم‌افزایی برای توسعه ایجاد کند.

وی در پایان صحبت‌هایش از برگزاری یک جلسه دیگر توسط ستاد برنامه ششم توسعه در عصر فردا خبر داد و گفت: امیدوارم بتوانیم نتایج مثبتی را به گوش رسانه‌ها برسانیم.

انتهای پیام

کد N971918

وبگردی