آفتاب
/فاجعه منا/

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آل‌سعود سر عقل بیایند و خود را اصلاح کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آل‌سعود سر عقل بیایند و خود را اصلاح کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با انتقاد از فرافکنی آل‌سعود، فاجعه بزرگ منا را نتیجه سوء مدیریت سعودی‌ها دانست و از آنان خواست سر عقل آمده و برخوردشان را اصلاح کنند.

به گزاش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تسلیت حادثه غم‌بار فاجعه منا، برای شادی روح جان باختگان در این فاجعه و همچنین کشته شدگان حادثه سقوط جرثقیل که در مسجد الحرام اتفاق افتاد، فاتحه قرائت کرد.

وی گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم ارواح جان باختگان را با ارواح شهدای کربلا محشور بفرماید، مجروحان را شفای عاجل عنایت کند، به بازماندگان صبر عطا کند و ان‌شاءالله مفقودین نیز هرچه سریعتر پیدا شوند.

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر این‌که «سوء‌مدیریت سعودی‌ها در این حادثه و فاجعه جای تردید ندارد» گفت: این حادثه قطعا بر اثر سوء مدیریت و البته قابل پیشگیری بوده و اینها نخواستند یا نتوانستند این کار را انجام دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که «برخورد با این حادثه نیز از سوی سعودی‌ها با سوء مدیریت همراه بوده است» اظهار کرد: حادثه‌ای با این وسعت یا کم‌نظیر و یا بی‌نظیر بوده است و متاسفانه اینها به جای همدردی با خانواده‌های داغدیده، تعیین گروهی برای بررسی علت حادثه، مجازات مقصران و متخلفان، جبران خسارات وارده و اتخاذ تدابیری برای عدم تکرار در آینده، گفتند قضا و قدر الهی بوده است!

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با انتقاد از این فرافکنی آل‌سعود، گفت: آیا ما می‌توانیم کنترل‌ها را از جاده‌ها برداریم و بگوییم کشته شدگان سوانح رانندگی بر اثر قضا و قدر الهی بوده است؟

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که «اینها معنای قضا و قدر الهی را نفهمیده‌اند» افزود: از همه بدتر این که مفتی اعظم آنها گفته بود، برخی دلشان می‌خواهد در منا کشته شوند و به مقامات والا برسند و به همین دلیل خودشان را زیردست و پا می‌اندازند، یا این که مقامات سعودی اعلام کنند این حادثه بر اثر بی نظمی حجاج بوده است!

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: اگر آنها تدبیر می‌کردند و برخورد درستی با این فاجعه داشتند، این فاجعه این قدر گسترده نمی‌شد، این واقعا مایه تاسف و تعجب است.

وی بیان کرد: از همه عجیب‌تر این که آل خلیفه به سعودی‌ها به خاطر برگزاری حج موفق تبریک گفته‌اند، آیا این نادانی و حماقت نیست؟ ما دل‌مان می‌خواهد اینها سر عقل بیایند و برخورد خود را اصلاح کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر این‌که «حج متعلق به تمام امت اسلام است» خاطرنشان کرد: یکی از آثار سوء این مساله ضربه دیدن قداست حج است که متاسفانه به آن آسیب بزرگی وارد شد، اینها ضایعاتی است که جبران آن به همین آسانی و سادگی نیست.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم خدای متعال این ضایعه بزرگ که به عالم اسلام وارده شده است را به طرق مختلف جبران بفرماید.

انتهای پیام

کد N971785

وبگردی