آفتاب

بورکینافاسو اموال و دارایی‌های رهبر کودتا را مسدود کرد

بورکینافاسو اموال و دارایی‌های رهبر کودتا را مسدود کرد

مقامات بورکینافاسو اموال و دارایی‌های رهبر کودتای ناکام هفته گذشته در این کشور غرب آفریقا را مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستان‌های دولتی در بیانیه‌ای اعلام کردند: آنها همچنین اموال و دارایی‌های 13 تن دیگر را که در این کودتا دست داشتند و همچنین اعضای چهار حزب سیاسی مرتبط با بلیز کامپائوره، رئیس جمهوری سابق بورکینافاسو را مسدود می‌کنند.

این مسدود کردن اموال و دارایی‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که کابینه موقت بورکینافاسو گارد ریاست جمهوری را که با کامپائوره وفادار هستند و مقاماتش میشل کافاندو، رئیس جمهوری موقت و ایساک زیدا، نخست وزیر این کشور را 16 سپتامبر سال جاری میلادی بازداشت کردند منحل کرد.

گارد ریاست جمهوری یک روز پس از این رویداد کودتایی را اعلام و ژنرال گیلبرت دیندره، رئیس دفتر سابق کامپائوره را به عنوان رهبر جدید بورکینافاسو منصوب کردند. اما ژنرال دیندره و افرادش یک هفته بعد به دنبال میانجی‌گری جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) و تحت فشار ارتش کنار رفتند.

روز چهارشنبه میشل کافاندو بار دیگر در مراسمی با عنوان رئیس جمهور موقت مجدد منصوب شد.

در اعتراضاتی که به دنبال این کودتا صورت گرفت دست کم 10 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند.

این کودتا چند هفته پیش از برگزاری نخستین انتخاباتی که قرار بود از زمان سرنگونی کامپائوره پس از 27 سال حکومت برگزار شود صورت گرفت.

دولت موقت اعلام کرده که انتخابات 11 اکتبر (19 مهر سال جاری میلادی) احتمالا در پی ناآرامی‌های به وجود آمده به دنبال این کودتا چند هفته عقب می‌افتد.

ژنرال دیندره اظهار کرد که کودتایش یک اشتباه بوده و از حمایت عمومی برخوردار نبوده است.

در همین حال ایساک زیدا اعلام کرد: این ژنرال به خاطر اقداماتش دادگاهی خواهد شد.

فاتو دیالو دیندره، همسر ژنرال گیلبرت دیندره و یکی از قانونگذاران سابق در حزب کامپائوره و همچنین جبریل باسوله، وزیر امور خارجه سابق در زمان کامپائوره که در حال حاضر از نامزدی در انتخابات ماه آتی میلادی محروم شده از جمله افرادی هستند که اموال و دارایی‌های آنها مسدود شده است.

انتهای پیام

کد N971778

وبگردی