آفتاب
در ادامه فرافکنی سعودی ها/

واکنش وزیر خارجه عربستان به انتقادات ایران درخصوص حادثه منا

واکنش وزیر خارجه عربستان به انتقادات ایران درخصوص حادثه منا

وزیر خارجه عربستان در واکنشی فرافکنانه به انتقادات مسئولان جمهوری اسلامی ایران درخصوص بی کفایتی عربستان در حادثه منا مدعی شد ایران در حال استفاده سیاسی از این حادثه است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، در ادامه فرافکنی های آل سعود در پی وقوع  حادثه منا در مکه مکرمه، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در واکنش به انتقادات مقامات ایرانی از بی کفایتی آل سعود در وقوع حادثه هولناک منا که  تاکنون منجر به جان باختن بیش از ۲۰۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از هزار نفر شده است، گفت: به اعتقاد من ایرانی ها نباید از این حادثه استفاده سیاسی کنند!

الجبیر پس از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نیویورک ضمن کتمان حقایق این حادثه، گفت: ما از چیزی هراس نداریم، اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، عاملان این اشتباه مجازات خواهند شد.

وی همچنین در ادامه اظهارات بی اساس خود خواستار «تعقل بیشتر ایرانی ها» و صبوری در فاجعه منا تا روشن شدن نتایج تحقیقات شد.

 این در حالی است که سران دینی و سیاسی برخی کشورهای اسلامی نیز انتقاداتی را علیه بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج وارده کرده اند.

اظهارات الجبیر در حالی بیان شد که طبق گزارش های موجود، حضور «محمد بن سلمان» پسر شاه عربستان و جانشین ولیعهد این کشور به همراه کاروان چند صد نفری در منا در روز حادثه عامل اصلی این فاجعه بوده است.

با گذشت دو روز از این حادثه مسئولان سعودی نه تنها هیچ عذرخواهی به خاطر اهمال و بی کفایتی مسئولان برگزاری حج در بروز این فاجعه نکردند بلکه پیوسته در تلاش برای فرافکنی درخصوص این فاجعه هستند، چنانکه برخی از مسئولان برگزاری حج، حجاح آفریقایی و برخی دیگر خستگی حجاج و گرمی هوا را عامل اصلی این حادثه دانستند.

این در حالی است که سعودی ها پیوسته در تلاشند تا درخصوص آمار اصلی قربانیان این حادثه پنهان کاری کنند، چه بسا اگر فشار های بین المللی نبود سعودی ها از تحویل دادن پیکر جان باختگان این حادثه نیز جهت کتمان حقایق موجود و آمار واقعی خودداری می کردند.

«خالد الفالح» وزیر بهداشت عربستان سعودی در سخنانی به اشاره به آخرین آمار قربانیان فاجعه مرگبار منا، مدعی شد: کشته های این حادثه ۷۶۹ نفر و زخمی های آن ۹۳۴ نفر هستند!

بر اساس این گزارش، وی در این زمینه همچنین ادعا کرد: پس از دقایقی از وقوع حادثه ما به سرعت وارد عمل شده و نیروهای امدادرسانی را به منطقه وقوع آن اعزام کردیم.

اظهارات این مقام سعودی در حالی صورت می گیرد که بسیاری از رسانه ها شمار قربانیان حادثه منا را ۱۳۰۰ کشته و حدود ۲۰۰۰ زخمی اعلام کرده اند.

فعال سیاسی و کاربر اینترنتی عربستانی که در شبکه اجتماعی توییتر با نام مستعار «مجتهد» فعالیت می کند و به فاش کردن خبرهای پشت پرده آل‌سعود معروف است در تازه‌ترین مطلب خود در شبکه اجتماعی «توییتر» نوشت: افزایش ازدحام در منا دو ساعت پیش از وقوع فاجعه از طریق دوربین های نصب شده کاملاً مشخص بود و مشاهده می شد و دستور لازم به نیروهای امنیتی ظرف این دو ساعت داده شد، اما نیروهای امنیتی پس از وقوع فاجعه در عرصه حاضر شدند.

در همین حال، سفارت عربستان در تهران، در اقدامی عجیب تاکنون، از صدور ویزا برای کارگروه تشکیل شده در دولت جمهوری اسلامی به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد برای بررسی وضعیت حجاج ایرانی، خودداری کرده است.

 شاید سعودی ها انتظار دارند مسئولان ایرانی نیز همچون سران برخی کشور ها با پادشاه و مسئولان سعودی تماس گرفته و درخصوص وقوع این حادثه به آنها دلداری دهند!

کد N971726

وبگردی