آفتاب

نیویورک تایمز: آمریکا به دنبال حضور ایران در راه‌ حل بحران سوریه است

نیویورک تایمز: آمریکا به دنبال حضور ایران در راه‌ حل بحران سوریه است

تسنیم نوشت: یک روزنامه آمریکایی نوشت که جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد دارد با تغییر مسیر گذشته، ایران را در تلاش‌های صورت گرفته برای پایان دادن به درگیری های سوریه سهیم کند.

 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به دیدار گذشته وزاری خارجه آمریکا و ایران و تبادل نظر آنها درباره یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سوریه نوشت: جان کری روز شنبه سعی کرد تا ایران را وارد تلاش‌هایی کند تا درگیری‌های سوریه را از طریق یک راهکار سیاسی پایان دهد.

جان کری در آغاز نشست با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل تاکید کرد: من این هفته را یک فرصت بزرگ و مهم برای هر کشوری می‌دانم تا نقش مهم خود را ایفا کند. ما باید در سوریه، در یمن و در منطقه به صلح و آرامش دست یابیم.

اوایل 2014 میلادی، دولت اوباما مانع از شرکت ایران در کنفرانس سوریه شد. آمریکا مدعی شده بود که سپاه قدس ایران در درگیری‌های داخلی سوریه شرکت کرده و از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی این مسئله را قبول نکرده‌اند که هدف از این مذاکرات باید تشکیل دولت انتقالی در سوریه با مشارکت مخالفان دولت بشار اسد باشد.

زمانی که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانسی که در شهر مونتروی سوئیس دعوت به عمل آورد، جان کری بر این مسئله پافشاری کرد که این دعوت باید بازپس گرفته شود.

جان کری بعدا گفت: ایران هم اکنون یک بازیگر مهم با توجه به تاثیرات منفی و مخرب در سوریه است.

ولی گروه تروریستی داعش به پیشروی‌هایی در سوریه دست یافته است، و این مسئله موجب گسترش موج ورود آوارگان و پناهجویان سوری به اروپا شده است. با توجه به این عوامل و افزایش خضور نظامی روسیه در خاک سوریه و تقویت پایگاه هوایی لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه، جان کری اکنون به دنبال وارد کردن ایران است تا ببیند آیا می‌توان روند مذاکرات را بار دیگر از سر گرفت یا نه. جان کری همچنین مذاکراتی را با روسیه، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی داشته است.

دیدار جان کری و ظریف نخستین نشست دو طرف پس از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای در ماه جولای بود. گرچه مقام‌های آمریکایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، در خصوص سوریه نیز با مقام‌های ایرانی رایزنی کرده‌اند ولی نشست شنبه بین کری و ظریف یک فرصت برای بحث کاملتر بوده است.

با این حال شرایط برای دستیابی به پیشرفت و موفقیت در سوریه فراهم نیست. توانایی دولت اوباما برای شکل دهی یک دستاورد دیپلماتیک در سوریه به واسطه ناکامی پنتاگون در آموزش و تسلیح شبه نظامیان مخالف دولت سوریه برای مقابله با داعش، به شدت کاهش یافته است.

در همین مدت، روسیه نیز حضور نظامی خود در پایگاه هوایی لاذقیه گسترش داده است. جان کری طی ماه جاری در لندن گفت: آقای اسد هیچ تمایلی برای مذاکره برای انتقال سیاسی قدرت که در نهایت منجر به کناره گیری وی از قدرت شود، نشان نداده است.

وندی شرمن معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: هنوز معلوم نیست که آیا ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مذاکره بر سر انتقال سیاسی قدرت در سوریه تمایل دارد یا نه.

52261

کد N971688

وبگردی