آفتاب

تسلیت جنبش امل، مجلس اعلای اسلامی و تجمع علمای مسلمان لبنان به رهبری، ملت و دولت ایران

تسلیت جنبش امل، مجلس اعلای اسلامی و تجمع علمای مسلمان لبنان به رهبری، ملت و دولت ایران

ایرنا نوشت: جنبش امل ، مجلس اعلای اسلامی شیعه و تجمع علمای مسلمان لبنان در پیام های جداگانه ، کشته شدن حجاج ایرانی بیت الله الحرام در فاجعه مصیبت بار رمی جمرات در سرزمین منا را به حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفتند.

فاجعه مصیبت باری که روز پنجشنبه گذشته مصادف با عید سعید قربان در مراسم رمی جمرات در سرزمین منا رخ داد تاکنون حدود دو هزار کشته و بیش از 1500 مجروح و مفقود برجای گذاشته است.

طبق آخرین آمار، در فاجعه منا 136 زائر ایرانی کشته، 325 نفر مفقود و 103 نفر مجروح شده اند.
بی کفایتی سعودی ها در سازماندهی مناسک حج و اداره امور حرمین شریفین و عبور کاروان محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع سعودی و بسته ماندن درهای ورود حجاج از جمله عوامل این فاجعه بزرگ اعلام شده است.
برخی شخصیت های مسلمان بر ضرورت مشارکت کشورهایی که بیشترین قربانی را داده اند، در تحقیقات ویژه این فاجعه دردناک تاکید کرده اند.
در حالی که سعودی ها تلاش دارند حجاج را مقصر جلوه دهند، بیشتر کشورها و شخصیت های اسلامی خواستار مشارکت کشورهای اسلامی در اداره امور حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین مناسک حج شده اند.
براساس این گزارش، در بیانیه جنبش امل به ریاست نبیه بری آمده است که به امت اسلامی به وِیژه رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران این فاجعه دردناک را که به قربانی شدن صدها مسلمان در هنگام ادای مناسک حج منجر شد، تسلیت و تعزیت می گوییم.
در بیانیه جنبش امل آمده است:این فاجعه که به ویژه در روزعید قربان رخ داد ما را اندوهگین ساخت اما امیدواریم که این آخرین فاجعه غم انگیز باشد و با اراده الهی ، قربانیان مومن در این شرایط سخت که کشورها و ملت های ما را احاطه کرده، چراغی برای وحدت و قیام امت اسلامی باشند.

مجلس اعلامی اسلامی شیعه لبنان

شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان نیز با صدور پیامی این فاجعه بزرگ انسانی را که امت اسلامی را داغدار کرده و وجدان انسان ها را به درد آورده است، به امت اسلامی ، حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، دولت و ملت ایران و خانواده های عزادار حجاج تسلیت گفت.
در این پیام آمده است که « حجاج قربانی ، شهدای مظلومی هستند که هنگام ادای شعائر اسلامی به شهادت رسیدند و بنابر این اجر والای آنها با خداوند عزیز و کریم است».
شیخ قبلان با بیان اینکه « این مصیبت بزرگ ما را شگفت زده کرد و غم و اندوه قلوب ما را فرا گرفت»، افزود: از خداوند متعال می خواهیم که جمهوری اسلامی ایران و ملت آن را از همه شرها و بدی ها حفظ کند تا همچنان دژی از دژهای اسلام برای حمایت از مسلمانان و دفاع از قضایای عادلانه و برحق آنها باشد و به حفظ آموزه های آسمانی با تمسک به اسلام ناب یاری رساند.
وی همچنین خواستارتحقیق فوری برای کشف عامل های این فاجعه دردناک و مجازات عاملان آن شده است.

تجمع علمای مسلمان

شیخ حسان عبدالله رییس کمیته اداری تجمع علمای مسلمان لبنان در پیام هایی به حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب ، حسن روحانی رییس جمهوری و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی فاجعه دردناک قربانی شدن حجاج بیت الله الحرام از جمله حجاج ایرانی را تسلیت و تعزیت گفته است.
وی در این پیام آورده است: تجمع علمای مسلمان در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاده و خواستار تحقیقی شفاف و عادلانه با مشارکت کشورهایی است که در این فاجعه دردناک کشته و زخمی داده اند تا مسئول این فاجعه کشف و شناسایی شود.
در این پیام تاکید شده است: در هر صورت سعودی ها باید از اداره یک جانبه مناسک حج دست بکشند و آن را به یک موسسه اسلامی واگذار کنند و سازمان همکاری اسلامی باید این موسسه را تعیین و راه های اداره مکان های مقدس در عربستان و اداره مناسک حج را بررسی کند.
در پایان این پیام اظهار شده است: تجمع علمای مسلمان به حکمت حضرت امام خامنه ای در اداره این بحران تا رسیدن به نتایجی که منافع اسلام و مسلمانان را تامین می کند، اطمینان دارد.
در این سه پیام آمده است که به درگاه خداوند متعال ناله می کنیم و می خواهیم که شهدای این فاجعه دردناک را در رحمت گسترده خود قرار داده و با پیامبران (ص) همنشین کند و زخمی ها را شفای عاجل دهد.
در این پیام ها برای خانواده های داغدار صبر آرزو شده و ابراز امیدواری شده است که مفقودان این فاجعه همگی سالم و زنده باشند.

حزب جریان المرده

براساس این گزارش ، سلیمان فرنجیه رییس حزب جریان المرده لبنان هم در پیامی خطاب به محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، این فاجعه دردناک را به جمهوری اسلامی ایران تعزیت و تسلیت گفته است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با صدور بیانیه مطبوعاتی از تماس ها و پیام های تسلیت مقام های سیاسی، دینی و فرهنگی لبنان بابت حادثه بزرگ و غمبار کشته شدن حجاج ایرانی در سرزمین منا و اظهار همدردی آنها با ملت داغدار ایران قدردانی کرده است.

52261

کد N971629

وبگردی