آفتاب

کامرون در سازمان ملل موضوع رهبری سوریه را به چالش می‌کشد

کامرون در سازمان ملل موضوع رهبری سوریه را به چالش می‌کشد

نخست وزیر انگلیس قرار است در نشست سازمان ملل اعلام کند که صلح در سوریه با حضور رئیس جمهوری این کشور بر سر قدرت غیرممکن است.

نخست وزیر انگلیس قرار است در نشست سازمان ملل اعلام کند که صلح در سوریه با حضور رئیس جمهوری این کشور بر سر قدرت غیرممکن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با تلاش دیپلمات‌های غربی برای دستیابی به یک استراتژی دیپلماتیک در راستای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود.

مقامات انگلیسی می‌گویند: تلاش‌ها برای حل جنگ داخلی چهار ساله سوریه با حمایت نظامی اخیر روسیه از دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دشوارتر شده است.

ولادیمیر پوتین، باراک اوباما و شی جینپینگ، به ترتیب روسای جمهوری روسیه، آمریکا و چین قرار است در هفتادومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند.

مسکو اخیرا نیرو و هواپیماهای جنگی را در سوریه مستقر کرده و تسلیحات جدیدی را برای نیروهای اسد که در حال مبارزه با تروریست‌های داعش هستند، ارسال می‌کند.

یکی از مقامات ارشد انگلیس که خواست نامش فاش نشود، گفت:دیدگاه ما کاملا مشخص است داعش و اسد هر دو دشمنان مردم سوریه هستند. دیدگاه کامرون نیز کاملا شفاف است او معتقد است در پایان بازی شما باید رهبر متفاوتی برای ساخت یک سوریه صلح آمیز و یکپارچه داشته باشید.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و همتاهای اروپایی‌اش روز شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات ایران دیدار کردند.

ایران نیز همانند روسیه از اسد حمایت می‌کند و این در حالی است که واشنگتن معتقد است بشار اسد مسبب جنگ داخلی است که باعث شده نیمی از سوریه به دست داعش بیفتد.

کامرون باید از یکسری نشست‌های یکجانبه با رهبران جهان از جمله اوباما استفاده کند و در این نشست‌ها تاکید کند که یک راه حل صلح آمیز نیازمند یک رهبری متفاوت در سوریه است که اکثرا با آن موافق و متحد باشند. با این حال انگلیس تاکید کرده که لازم نیست اسد به عنوان بخشی از توافق صلح فورا از قدرت کنار برود.

یکی از مقامات ارشد انگلیس گفت: همیشه این نظر وجود داشته که یک گذار سیاسی باید صورت گیرد اما دیدگاه‌های متفاوتی میان اعضای جامعه بین‌الملل در رابطه با اینکه اقدامات لازم در این روند چه باید باشد وجود دارد. به همین خاطر است که باید مذاکرات بیشتری صورت گیرد.

کامرون تاکید دارد که بحران مهاجرت در اروپا قدرت‌های جهانی را وادار می‌سازد تا برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه اقدام جدیدی انجام دهند.

این مقام مذکور گفت: رویدادها در ماه‌های اخیر پویایی را تغییر داده و لزوم دستیابی به یک راه حل سیاسی را تشدید کرده است. ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کرده و تا حدودی حرف‌ها را به عمل تبدیل کنیم.

وی افزود: این مذاکرات در نخستین روزها و ابتدای کار خود هستند و چارچوب سازش نهایی هنوز مشخص نیست. این مساله بسیار پیچیده و چالش برانگیز است و ما در تلاشیم تا درباره اینکه این راه حل چه باید باشد به توافق برسیم.

کامرون در جریان این سفر پیش از بازگشت به انگلیس به جاماییکا و گرانادا نیز سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N971595

وبگردی