آفتاب

مرکل: ساختار شورای امنیت باید اصلاح شود

مرکل: ساختار شورای امنیت باید اصلاح شود

صدراعظم آلمان تاکید کرد، زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت سازمان ملل اصلاح شود تا بازگوکننده تقسیم واقعی قدرت در سراسر جهان در قرن 21 باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان گفت: ما برای حل مشکلات به روش جدیدی نیاز داریم. این مساله اصلاح شورای امنیت را ضروری می‌سازد؛ اصلاحی که بازگو کننده قدرت واقعی در جهانی بهتر از وضعیت کنونی باشد.

این درخواست در اظهارات مرکل در نشست با همتاهای برزیلی، هندی و ژاپنی خود مطرح شد.

وی در این اظهارات گفت: ما باید با دقت و سنجیده حرکت کنیم. ما باید برای دستیابی به هدفمان یعنی اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحدانی پیدا کنیم.

مرکل برای دیدار با رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد. شورای امنیت، قدرتمندترین هیات سازمان ملل 15 عضو دارد که پنج تن از آنها دائمی و 10 تن دیگر موقت هستند.

شورای امنیت می‌تواند قطعنامه‌هایی را که از نظر قانونی لازم الاجرا هستند و تحریم اعمال می‌کنند و یا دستور اقدامات نظامی برای تقویت تصمیماتش دارد، صادر کند.

10 عضو موقت شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای دوره‌های دو ساله انتخاب می‌شود. انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا متحدان اصلی جنگ جهانی دوم جزء اعضای دائم شورای امنیت محسوب می‌شوند.

آلمان، ژاپن، هند و برزیل می‌گویند جهان نسبت به سال 1945 میلادی بسیار فرق کرده و شورای امنیت نیز باید با آن تطبیق شود.

آلمان و ژاپن که قدرت‌های مالی جهان و همکاران اصلی سازمان ملل هستند می‌گویند آنها لیاقت دارند تا در شورای امنیت کرسی‌ دائم داشته باشند.

مرکل به رهبران جهان گفت: جو کنونی نشان می‌دهد که نه تنها ما چهار تن بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز با ساختار و روش کار شورای امنیت موافق نیستند. ما می‌خواهیم دیگر کشورها نیز در هدف رسیدن به ساختار کاری مدرن شورای امنیت که مناسبت با قرن 21 باشد به ما بپیوندد.

هدف از توسعه شورای امنیت که در آن اعضای دائم و موقت بیشتری حضور داشته باشند مدت‌هاست که ناکام مانده است.

بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل مرتبا خواستار اصلاح شورای امنیت شده اما برای دستیابی به فرمول قابل قبولی برای توسعه شورای امنیت ناکام بوده‌اند. پنج عضو دائمی شورای امنیت می‌توانند مانع هرگونه اقدامی شوند.

انگلیس و فرانسه می‌گویند آنها نیز از اصلاح شورای امنیت حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N971483

وبگردی