آفتاب

دبیر کل سازمان ملل خواهان تلاش کشورها برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای شد

دبیر کل سازمان ملل خواهان تلاش کشورها برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای شد

دبیر کل سازمان ملل امروز(شنبه) در بیانیه‌ای گفت، کشورهای عضو این سازمان باید در دست‌یابی به هدف نابودسازی کامل سلاح‌های هسته‌ای پیشرفت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در بیانیه‌ای که امروز به مناسبت روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای منتشر کرد، گفت: متاسفانه اختلافات فزاینده‌ای میان کشورهای عضو سازمان ملل درباره این که چطور و چه زمان به هدف (جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای) دست پیدا کنیم وجود دارد. من از همه کشور های عضو سازمان ملل می خواهم تا با تعامل سازنده راهی برای حرکت به جلو پیدا کنند.

بان کی مون همچنین اظهار کرد، نابودی سلاح‌های هسته‌ای موجب تامین منابع برای اجرای دستور کار توسعه پایدار 2030 که در جریان نشست توسعه پایدار سازمان ملل در تاریخ 25-27 سپتامبر تصویب می‌شود، خواهد شد.

نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای موضوع نخستین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مربوط به سال 1946 است. این مساله با محوریت خلع سلاح عمومی و کامل از سال 1959 تا کنون به طور مداوم در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار داشته است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل کشورهای جهان حدود 16000 سلاح هسته‌ای در اختیار دارند. تا سال 2015 حتی یک سلاح هسته‌ای مطابق با معاهده‌های چندجانبه و دوجانبه به طور فیزیکی از بین نرفته و در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای درباره خلع سلاح در جریان نیست.

در سال 2013 طی یک قطعنامه سازمان ملل روز 26 سپتامبر به عنوان روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای اعلام شد.

انتهای پیام

کد N971164

وبگردی