آفتاب

چه چرخشی در موضع بین‌المللی در قبال اسد رخ داده است؟

چه چرخشی در موضع بین‌المللی در قبال اسد رخ داده است؟

اخیرا نشانه‌های تغییرات چشمگیری در مواضع طرف‌های بین‌المللی در قبال اسد آشکار شد و طرف‌های جامعه بین‌الملل به صورت پی در پی اظهاراتی را مطرح کردند که به مشارکت اسد در مرحله انتقالی دعوت می‌کند و این در حالی است که این کشورها در گذشته خواهان برکناری هر چه سریعتر وی بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عوامل متعددی در ایجاد تغییرات مهم در مواضع طرف‌های بین‌المللی در قبال آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نقش داشتند. اما این اصلاحات و تغییرات در مواضع بسیار دیر صورت گرفته است و سوریه و منطقه و جهان بهایی سنگینی را پرداختند تا رهبران کشورها از پافشاری خود برای برکناری اسد عقب نشینی کنند. سیاستمداران بین‌المللی برای بازنگری در موضع «اصولی» خود در قبال اسد به بیش از چهار سال زمان نیاز داشتند که 350 هزار نفر در طول این سال‌ها کشته شدند و بخش‌های گسترده‌ای از سوریه ویران شد و به پیشروی داعش در سوریه و عراق انجامید و خطر این گروه در پی ناکارآمدی حملات هوایی ائتلاف تحت امر آمریکا تشدید شد.

همچنین ریزش صدها هزار تن از آوارگان سوری به کشورهای اروپایی نشانه آشکاری از شکست جامعه بین‌الملل در مدیریت بحران سوریه است، چرا که بسیاری از طرف‌ها با حمایت‌های تسلیحاتی و مالی که جهت رهایی از نظام سوریه ارائه دادند، راه را در مقابل گروه‌های تروریستی هموار کردند و فرصت کافی را برای پیشروی و قدرت گرفتن این گروه‌ها ایجاد کردند.

آخرین موضع جدید در قبال اسد در اظهارات مطبوعاتی وزیر خارجه استرالیا آشکار شد که وی در این اظهارات بر لزوم مشارکت اسد در اتخاذ تصمیمی در خصوص حل و فصل درگیری‌ها در سوریه تاکید کرد و به این مسأله اشاره داشت که دیدگاهی در برخی از محافل ایجاد شده است که حکایت از آن دارد که تنها گزینه ممکن برای سوریه تشکیل دولت وحدت ملی است که اسد در آن حضور داشته باشد.

وزیر خارجه استرالیا تنها به این سخنان اکتفا نکرده بلکه گفت که توافق بر سر این امر وجود دارد که نظام اسد ستون حفظ کشور سوریه و جنگ علیه تروریست‌ها است.

پیشتر رئیس دستگاه دیپلماسی استرالیا در مارس گذشته با هشدار نسبت به اینکه نبرد علیه داعش می‌تواند یک نسل کاملی ادامه داشته باشد، اذعان کرد که این تهدید جهانی خواب را از چشمان وی ربوده است.

موضع وزیر خارجه استرالیا که کاملا با مواضع پیشین کشورش تفاوت دارد، به نحو چشم گیری به موضع روسیه نزدیک می‌شود که از آغاز بحران بر لزوم مهار آن و حل و فصل دیپلماتیک بحران و به تعویق نیفتادن حل و فصل آن تاکید داشته است.

در این خصوص می‌توان به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا اشاره کرد که وی در این مصاحبه تاکید کرد که حل وفصل بحران سوریه تنها از این طریق ممکن است که دولت قانونی کنونی تقویت شود و دولت سوریه به مذاکره با بخشی از مخالفان و اجرای اصلاحات قانع شود.

وی عنوان داشت که راه دیگری برای حل بحران سوریه وجود ندارد و تنها باید نهادهای دولت کنونی تقویت شود و به این دولت در جنگ علیه تروریسم کمک شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز شنبه گذشته تنها به درخواست برای کنار رفتن تدریجی اسد بسنده کرد که این امر برخلاف مواضع پیشین مقامات آمریکایی در سطوح مختلف است که بر لزوم برکناری هر چه سریعتر اسد تاکید می‌کردند.

مسئولان آمریکایی پس از آن فاش کردند که کری طرح جدیدی برای حل بحران سوریه آماده می‌کند که با طرف‌های ذیربط در نیویورک در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص این طرحش گفت‌وگو می‌کند تا افکار مختلف را برای در پیش گرفتن روشی جدید بیازماید.

احتمالا حمایت نظامی مهم روسیه که اخیرا به سوریه فرستاده شد، یکی از عوامل مهم برای این امر است که دیپلماسی آمریکا این گام را در قبال این بحران در پیش گرفته است.

روند بازنگری در مواضع طرف‌های بین‌المللی مهم در قبال اسد به سرعت به یک پدیده بین‌المللی تبدیل شد و وزیر خارجه انگلیس و صدراعظم آلمان نیز اظهاراتی را بیان کردند که محتوای نزدیکی برای اذعان به نقش انتقالی اسد دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز که یکی از متخاصم ترین طرف‌ها علیه اسد است، این موضع جدید را در پیش گرفته است و وی اخیرا عنوان داشت که اسد می‌تواند بخشی از مرحله انتقالی در چارچوب حل بحران سوریه باشد.

انتهای پیام

کد N971152

وبگردی