آفتاب

ظریف:عربستان در مداوای مصدومان تسریع کند/تشکیل ستاد ویژه در وزارت امور خارجه

ظریف:عربستان در مداوای مصدومان تسریع کند/تشکیل ستاد ویژه در وزارت امور خارجه

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه با تسلیت به قربانیان فاجعه منا گفت: ضرورت دارد مقامات عربستانی نسبت به سوء مدیریت کارگزاران اجرایی حج تدابیر لازم را اعمال کرده و در امر مداوای مصدومان تسریع کند.

 محمد جواد ظریف روز شنبه در گفت و گویی افزود: اولین اولویت ما یافتن و شناسایی مفقودان و بازگرداندن اجساد طیبه قربانیان به کشور است.

رایزنی با کشورهای اسلامی برای رسیدگی به فاجعه منا

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی هایی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب انجام شده است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر اولویت ما رسیدگی به وضعیت زایران کنونی و سلامتی و حرمت زایران است.
ظریف افزود: در کنار این مسایل، همه ایده ها را درباره نحوه مدیریت بهتر و رسیدگی به ابعاد خطرناکی که امسال هم در حادثه سقوط جرتقیل و هم در فاجعه منا شاهد بودیم، بررسی می کنیم.
وی ادامه داد: اجلاس ویژه همکاری اسلامی در حاشیه مجمع عمومی تشکیل خواهد شد، و ما در این زمینه با سایر اعضا مذاکره می کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به پیام خود به سران کشورهای اسلامی اظهار کرد: در این پیام تاکید کردم که یک همکاری جمعی در همه زمینه ها ضرورت دارد اما نباید اولویت خود را از دست بدهیم.
ظریف تاکید کرد: اولویت اول ما رسیدگی به وضعیت حجاج خودمان است، اگرچه رسیدگی به وضعیت کلیه حجاج وظیفه انسانی ماست و باید تلاش کنیم که زایران با سلامت به کشور بازگردند. تلاش ها باید در همه زمینه های سیاسی و حقوقی انجام شود.

 اولویت های ایران

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن عرض تسلیت به بازماندگان فاجعه منا گفت:امسال با دو واقعه شدیدا تلخ در مراسم حج مواجه بودیم و ضرورت دارد دولت عربستان سعودی نسبت به سوء مدیریت کارگزاران اجرایی حج تدابیر جدی داشته باشد و روند مداوای مجروحین را تسریع کنند.

وی افزود: اولین اولویت ما پیدا کردن و شناسایی مفقودین و اولویت دوم بازگرداندن اجساد طیبه قربانیان این فاجعه و رسیدگی به وضعیت خانواده ها مخصوصا افرادی است که همراه با همسرانشان در مراسم حج حضور داشتند و باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.
ظریف گفت: متاسفانه در این زمینه کمبودهایی بود. از اولین ساعت بعد از وقوع این حادثه علاوه بر ستادهایی که دربعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در سرزمین عربستان سعودی داشتیم در وزارت امور خارجه هم ستاد ویژه ای به ریاست معاون وزارت امور خارجه تشکیل شد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:بنده هم در نیویورک از ابتدا این موضوع را پیگیری کردم و در ملاقاتهای خود با قائم مقام دبیر کل و وزرای امور خارجه یکی از مهمترین موضوعات همین موضوع بود.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: تعداد قربانیان این حادثه در برخی کشورها بسیار بالاست به طوری که از نیجریه 500 نفر و از مصر هم صدها نفر جان خود را از دست داده اند و از جمهوری اسلامی ایران هم تعداد کسانی که آسیب دیده اند بسیار بالاست. ضرورت دارد در این زمینه همکاری جدی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه به اندازه کافی شاهد همکاری نبودیم ، افزود: البته شرایط هم شرایط ویژه و اضطراری است اما توقع ما جدی تر از این است .

ظریف همچنین درباره بررسی فاجعه منا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: همه ساله یک اجلاس وزرای امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل می شود و حتما این هم از موضوعاتی است که هم از سوی هیات ایرانی و هم از سوی سایر هیاتها به آن پرداخته خواهد شد.
وزیر امور خارجه افزود: این موضوع را از نظر سیاسی و حقوقی پیگیری خواهیم کرد اما اولویت کنونی ما سلامتی زائرین مان است. دهها هزار نفر در سرزمین وحی داریم و ضرورت دارد از سلامتی زائرین حفظ حرمت انها اطمینان حاصل کنیم.

وی ادامه داد: همچنین رسیدگی به آسیب دیدگان این فاجعه بسیار ناراحت کننده و وضعیت مجروحین اولویت ما است. هرچند که متاسفانه هنوز به برخی از بیمارستانها دسترسی نداریم.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: بر اساس آخرین اخباری که یکی دو ساعت قبل دریافت شد حدود 31 ،32 نفر از کسانی که مفقود شده بودند در بین مجروحین پیدا شدند. امیدواریم که دسترسی ها بیشتر شود تا بتوانیم قربانیان را شناسایی و به وضعیت مجروحین رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه متجاوز از 300 پزشک در کاروان پزشکی ایران حضور دارند که توانایی رسیدگی به مجروحین را به شرط دسترسی به مجروحین دارند، گفت: در حال حاضر اولویت اول ما اطلاع از وضعیت سلامت حجاج و حفظ حرمت آنها،و تعیین تکلیف آسیب دیدگان این فاجعه و مفقود شدگان این فاجعه است.همزمان، موضوعات سیاسی و حقوقی را در دستور کار داریم ولی توجه فوری ما رسیدگی به وضعیت کنونی هموطنان مهمترین اولویت وزارت امور خارجه و دولت است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از ابتدای وقوع این حادثه با مسئولین عربستانی در تماس بودیم، اظهار داشت: دیروز چهار بار این مسئله را با مقامات سعودی پیگیری کردیم و هم اکنون هم آقای دکتر امیر عبداللهیان کاردار سعودی را احضار کردند و با وی صحبت می کنند.
ظریف گفت: در سایر مسائل هم که نیاز به همکاری و مدیریت بهتر کارگزاران اجرایی دولت عربستان سعودی دارد، پیگیر هستیم ،هم در ریاض ، مکه و جده و هم در نیویورک و تهران که ستادی به دستور ریاست محترم جمهوری توسط آقای جهانگیری تشکیل شده است.

وی درپاسخ به سوالی پیرامون تشکیل کمیته حقیقت یاب اسلامی درباره این فاجعه اظهار داشت: درحال حاضر اولویت نخست ما رسیدگی به وضعیت زائرین است و در کنار این مسائل همه ایده ها درباره نحوه مدیریت بهتر و رسیدگی به ابعاد بسیار خطرناکی که امسال شاهد آن بودیم هم در ماجرای سقوط جرثقیل در مکه مکرمه و هم در حادثه بسیار عظیم منا تمام اینها را در ابعاد مختلف بررسی می کنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد:اجلاس ویژه وزرای امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکل خواهد شد و بنده و همکارانم هم در آن حضور خواهیم داشت و با سایر کشورها مذاکره می کنیم. امروز هم در پیامی که برای اعضای سازمان همکاری اسلامی ارسال کردیم ضمن تسلیت به کشورهای دیگر که شهروندانشان قربانی هستند بر ضرورت همکاری جدی در این زمینه تاکید کردیم.

وی تصریح کرد:اولویت نخست ما اولویت کاملا انسانی و رسیدگی به وضعیت حجاج است و همانطور که رهبری هم در پیام خود دستور دادند رسیدگی به وضعیت کلیه حجاج را وظیفه خود می دانیم باید اطمینان حاصل کنیم حجاج سالم به کشور برگردند.
ظریف با بیان اینکه متاسفانه یکی از همکاران او مشخص شده است که جزو کسانی هستند که در این فاجعه و در حین اجرای وظیفه جان خود را از دست داده است گفت: امیدواریم بتوانیم وظیفه اسلامی انسانی خود تا حدی که در توان داریم موفق باشیم .

وی همچنین درباره سخنرانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت: آقای روحانی امروز در اجلاس محیط زیست توسعه پایدار و اهداف توسعه پایدار از 2015 تا 2030 15/9 دقیقه به وقت نیویورک سخنرانی می کنند . رییس جمهوری همچنین روز دوشنبه در افتتاحیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ساعت 30/18 به وقت تهران سخنرانی خواهند کرد و حتما ایشان در این سخنرانی اشاره ای به این موضوع خواهند داشت .

وی افزود: از لحظه اطلاع رییس جمهوری از این فاجعه دردناک در هواپیما ایشان با تهران تماس گرفتند و اقدامات لازم از همان لحظه شروع شد و از آن به بعد هم ایشان پیگیری کردند. ایشان در سخنرانی خود به این موضوع اشاره می کند و در ملاقاتهایشان هم این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات مطرح می کنند . البته سخنرانی امروز بر توسعه پایدار متمرکز است و سخنرانی اصلی ایشان در صبح روز دوشنبه حتما به این مسئله اشاره خواهند کرد.

49310

کد N971114

وبگردی