آفتاب

پارلمان لهستان توافق‌نامه فنی پایگاه ضدموشکی آمریکا را تصویب کرد

پارلمان لهستان توافق‌نامه فنی پایگاه ضدموشکی آمریکا را تصویب کرد

مجلس عوام پارلمان لهستان به رئیس‌جمهوری این کشور اجازه داد تا توافق‌نامه فنی درخصوص تاسیس پایگاه ضدموشکی آمریکا در«رد زیکووو» را امضا کند که با برنامه تحت حمایت ناتو باید تا سال 2018 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، 422 تن از نمایندگان مجلس عوام لهستان به امضای این توافق رای مثبت، سه تن رای منفی و پنج تن رای ممتنع دادند.

این توافق‌نامه بخشی از برنامه تحت حمایت ناتو است که نخستین بار آمریکا و لهستان در سال 2008 میلادی با آن موافقت کردند. در آن زمان ادعا شد که این پایگاه برای مقابله با خطر حملات موشکی احتمالی کره‌شمالی لازم و ضروری است.

در این سند شرایط فنی برای عملیات پایگاه ضدموشکی آمریکا در خاک لهستان قید شده همچون محدودیت‌ها درخصوص ارتفاع ساختمان‌هایی که ممکن است در اطراف این پایگاه ساخته شوند، استفاده از ابزاری که امواج الکترو مغناطیس ساطع می‌کنند و پرواز هواپیماهای نظامی بر فراز و اطراف این تاسیسات.

واشنگتن می‌خواهد با قرار دادن رادار و رهگیرهای مستقر بر زمین و دریا در روستای «رد زیکووو» نزدیک به شهر «اسلاپسک» در شمال لهستان دفاع ضدموشکی اروپا را توسعه دهد.

توافق‌نامه مشابهی برای میزبانی از پایگاه‌های دفاع ضدموشکی اروپا تاکنون با رومانی امضا شده است.

این توافق تصریح می‌کند که هر یک از این دو کشور میزبان 24 موشک SM-3 که به صورت عمودی پرتاب می‌شوند، خواهند بود. ساخت دفاع ضدموشکی اروپا در لهستان قرار است سال آتی میلادی آغاز و تا سال 2018 میلادی پایان یابد.

برنامه‌های واشنگتن برای نصب سیستم‌های ضدموشکی در شرق اروپا یکی از بزرگترین موانع در روابط آمریکا- روسیه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 2009 میلادی، یک سال پس از آنکه ورشو و واشنگتن این توافق‌نامه را امضا کردند، اطمینان داد که اگر مساله برنامه هسته‌ای ایران حل شود، این توافق لغو خواهد شد.

جان هفرن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت: توافق با ایران شامل موشک نیست در نتیجه تهدید همچنان به قوت خود باقی است.

در همین حال دولت لهستان بارها از ناتو درخواست کرده تا پایگاه‌های نظامی را در این کشور تاسیس کند. لهستان مدعی است، این امر برای مقابله با تهدید روسیه لازم و ضروری است.

انتهای پیام

کد N971046

وبگردی