آفتاب

قطار موشک‌های هسته‌ای به روسیه باز می‌گردند

قطار موشک‌های هسته‌ای به روسیه باز می‌گردند

روسیه برای نخستین بار از سال 2005 تاکنون اعلام کرد که قصد از سرگیری ساخت قطارهای حامل موشک هسته‌ای مشهور به قطارهای مرگ را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قطارهای مرگ که به دوران شوروی سابق باز می‌گردد قطارهای مجهز به موشک‌های بالستیک دارای کلاهک هسته‌ای هستند که به دلیل برخورداری از سطح بالاتر فناوری اکنون بیش از هر زمان غیرقابل رهگیری هستند.

اتحاد جماهیر شوروی در سال 1969 تصمیم به تولید قطارهای موشک انداز مجهز به موشک‌های هسته‌ای (BZhRKs) در پاسخ به سیستم قدرتمند زیردریایی‌های مجهز به موشک هسته‌ای آمریکا کرد.

اتحاد جماهیر شوروی 12 عدد از این قطارها را که هر کدام سه موشک انداز داشتند عملیاتی کرد و این یک راه حل موثر و وحشت‌آور بود. این قطارها می‌توانستند در همه ریل‌های راه آهن روسیه در سراسر این کشور تردد داشته باشند و شباهت زیادی را با قطارهای عادی داشتند که موجب می‌شد ماهواره‌های جاسوسی نتوانند آنها را شناسایی کنند.

از آنجا که تعیین دقیق محلی که این قطارها می‌توانستند موشک هسته‌ای شلیک کنند تقریبا غیرممکن بود این قطارها لقب قطارهای مرگ یا قطارهای اشباح را پیدا کردند. در سال 2005 روسیه تصمیم گرفت این قطارها را غیرفعال کند. اما اکنون 10 سال بعد از آن مسکو بار دیگر تصمیم گرفته تا این ایده را اجرا کند.

ویکتور مراخوفسکی یک مقام صنایع نظامی روسیه در توضیح مزیت‌های نسل بعدی این قطارهای هسته‌ای گفت: قطارهای جدید نیازمند واگن‌های بزرگ نیستند آنها کاملا مطابق پارامترهای موجود قطارها بوده و بنابراین کاملا از چشمان تجهیزات جاسوسی دشمنان پنهان خواهند بود.

وی افزود: این سیستم می‌تواند شلیک موشک در هر نقطه از ریل‌های راه آهن را برخلاف سیستم قبلی که نیازمند شرایط ویژه پرتاب بود امکان پذیر کند.

این پروژه اسم رمز «بارگوزین» را داشته و می‌تواند شش موشک بالستیک از نوع RS-24 YARS را حمل کند. قطارهای هسته‌ای روسیه می‌توانند در مقابل انفجار کلاهک هسته‌ای در فاصله چندصدمتری مقاومت کنند. این قطارها همچنین می‌توانند به مدت یک ماه به طور مستقل حرکت کرده و در هر روز فاصله هزار کیلومتر با سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت را طی کند.

انتهای پیام

کد N970961

وبگردی