آفتاب
با رفتن دمپسی؛

ژنرال دانفورد وارث چالش‌های نظامی و سازمانی ارتش آمریکاست

ژنرال دانفورد وارث چالش‌های نظامی و سازمانی ارتش آمریکاست

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از چهار سال جنگ پر سر و صدا، کاهش‌های بودجه و نبرد با نیروهای خسته از سمت خود به عنوان افسر ارشد ارتش آمریکا کنار رفت و ژنرال جوزف دانفورد روی کار آمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا وظایف خود را به ژنرال جوزف دانفورد محول کرد. دانفورد در شرایطی روی کار ‌آمده که تنش‌ها با روسیه افزایش یافته، نیروهای آمریکایی علیه شبه‌نظامیان در عراق، افغانستان و سوریه جنگ به راه انداخته‌اند و تلاش‌ها برای آموزش و تجهیز شورشیان سوری با چالش‌های فراوان ادامه دارد.

این انتقال مسوولیت عصر روز جمعه در پایگاه مشترک میر هندرسون هال در ایالت ویرجینیا با حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران ارشد دفاعی و فرماندهان نظامی برگزار شد.

جوزف دانفورد، ژنرال چهارستاره نیروی دریایی آمریکا روز جمعه مسند ریاست ستاد مشترک ارتش این کشور را تحویل گرفت. آموزش نیروهای افغانستان و مبارزه مستمر علیه شبکه تروریستی القاعده؛ پس زدن تروریست‌های داعش و تقویت توان دفاعی ارتش عراق؛ تقویت اپوزیسیونی میانه‌رو در سوریه؛ اتحاد با شرکای اروپایی در برابر تهدیدهای روسیه؛ ادامه‌ی بازبینی جایگاه آمریکا به عنوان قدرتی صلح‌جو و سرمایه‌گذاری برای یافتن راه‌حل‌های جدید علیه خطرهای نوظهور از جمله حملات سایبری از وظایف اصلی دانفورد خواهد بود.

جوزف دانفورد در سال ۲۰۰۳ در حمله آمریکا به عراق شرکت داشت. وی همچنین از فوریه ۲۰۱۳ تا اوت ۲۰۱۴ فرماندهی عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی در افغانستان را بر عهده داشت. دانفورد پاییز گذشته لباس فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا را به تن کرد. وی در مدت کوتاهی – حدود سه سال – از ژنرال تک‌ستاره به ژنرال چهار ستاره ارتقاء درجه یافت. این در حالی است که نظامیان عموما باید در هر درجه چند سال خدمت کنند.

ژنرال مارتین دمپسی که از سپتامبر 2011 به عنوان مشاور نظامی ارشد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری روی کار آمد، در مراسم روز جمعه با ستایش اوباما مواجه شد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دمپسی رهبری بود که به تضمین اقتدار ارتش و ایجاد نیروهای پاسخگو متعهد بود.

ژنرال دانفورد با دگرگونی مأموریت آمریکا در افغانستان نظر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را به خود جلب کرد. دانفورد با موفقیت مأموریت آمریکا در افغانستان را از مأموریتی رزمی به مأموریتی آموزشی - ضد تروریستی تغییر داد.

واشنگتن همچنین برگزاری مسالمت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آوریل ۲۰۱۴ را تا حد زیادی مرهون برنامه‌ریزی‌های دانفورد می‌داند. وی خود آن زمان گفته بود که با برگزاری انتخابات آزاد "امید به آینده" در دل شهروندان افغان جان گرفته است. دانفورد این موضوع را "مهمترین دستاورد سربازان" آمریکا برشمرده بود.

دانفورد در عین حال از نحوه خروج نیروهای بین‌المللی از عراق و افغانستان انتقاد کرده است. وی در تابستان ۲۰۱۴ در جلسه‌ پرسش و پاسخ در سنا از تصمیم اوباما برای تعیین تاریخ دقیق خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد. دانفورد گفت: حال طالبان می‌دانند نیروهای خارجی چه زمانی افغانستان را ترک می‌کنند و کافی است فقط منتظر بمانند. البته پس از روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان، پیمان امنیتی کابل-واشنگتن امضا شد تا نیروهای آموزشی آمریکا تا آغاز سال ۲۰۱۷ در افغانستان بمانند.

دانفورد همچنین در مورد ترک عراق گفته بود، نیروهای بین‌المللی در حالی از عراق خارج می‌شوند که این کشور نه ارتش مقتدری در اختیار دارد و نه از نظر سیاسی به ثبات رسیده است.

انتهای پیام

کد N970884

وبگردی