آفتاب
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

مراقب وبا باشید/"کروناویروس" در حجاج ایرانی گزارش نشده است

مراقب وبا باشید/"کروناویروس" در حجاج ایرانی گزارش نشده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه‌های بهداشتی به حجاج و خانواده‌های آنها درباره احتمال ورود بیماری وبا به کشور هشدار داد.

به گزاش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری اقدامات وزارت بهداشت در پیشگیری از وبا و کروناویروس با بیان اینکه همه‌گیری کروناویروس در عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه از سال 2012 آغاز شد، گفت: این بیماری چندین موج داشته و معمولا در فصل سرما بروز کرده، اما امسال اتفاق جدید این بود که این بیماری در عربستان در فصل گرما و به خصوص در شهر ریاض گسترش یافت.

وی افزود: نکته مهم، انتقال این بیماری در داخل بیمارستان و در بین کارکنان بخش بهداشت و درمان است؛ به طوری که در شهرهای مدینه، جده و ریاض با این اتفاق مواجه شدند. بنابراین دیگر نمی‌توان گفت تماس با حیوان یا استفاده از محصولات لبنی منجر به این بیماری می‌شود. بلکه تماس انسان با انسان نیز سبب مبتلا شدن به کرونا ویروس است. در عربستان در شهر ریاض دو بیمارستان نظامی درگیر این بیماری هستند.

گویا با ابراز خرسندی از عدم ابتلا به کروناویروس در بین حجاج ایرانی گفت: اما حادثه منا باعث نگرانی ما در این زمینه شد؛ چرا که در انتقال مجروحین به بیمارستان‌هایی که کرونا در آنها وجود دارد دور از انتظار نیست. ما آمادگی‌های لازم را در برخورد با کرونا ویروس داشتیم و در حال حاضر این آمادگی‌ها را تشدید کردیم؛ به طوری که مجروحین را بعد از بازگشت به کشور مورد مراقبت‌های ویژه قرار خواهیم داد.

توصیه‌های وزارت بهداشت به حجاج هنگام بازگشت از حج

وی خطاب به حجاجی که از عربستان باز می‌گردند، گفت: اگر بعد از 14 روز علائم سرفه، اسهال، تب و تنگی نفس را دیدند باید به بیمارستان مراجعه کنند. ترتیبی داده شده که اگر فردی این علائم را در هواپیما داشت، از سایرین جدا و به ماموران ما بعد از نشستن هواپیما تحویل داده شود. همچنین معاونت درمان برای موارد مشکوک احتمالی بیمارستان‌هایی را در تمام شهرهایی که پرواز مستقیم از عربستان دارند و در سایر شهرهایی که تعداد حجاج آنها زیاد است در نظر گرفته و این آمادگی وجود دارد.

گویا ادامه داد: ما تلاش کردیم تا بتوانیم همه راه‌هایی را که می‌تواند منجر به انتقال کروناویروس شود، ببندیم. یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت، آموزش به پرسنل بیمارستان‌ها و ارائه نکات بهداشتی به آنها بوده است. ما تجربه این کار را درباره شش بیمار مرس در کرمان داشتیم و اجازه ندادیم بیماری گسترش یابد.

وی با تاکید مجدد نسبت به اینکه حجاج در 14 روز پس از بازگشت از خودشان مراقبت کنند، گفت: حجاج سعی کنند از دیده بوسی خودداری کرده و مراسم خود را بعد از بازگشت به تعویق بیاندازند و رعایت نکات بهداشت فردی را نیز داشته باشند. بهداشت دست‌ها و شست‌وشوی مداوم دست‌ها یکی از نکات ضروری است. همچنین حجاج در زمان سرفه کردن حتما دستمالی را جلوی دهان گرفته و سپس دستمال را در داخل کیسه‌های مخصوص قرار دهند، البته همه اطلاعات لازم در همه شهرها در فرودگاه به حجاج داده می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره انتقال مجروحین حادثه منا به بیمارستان‌های هلال احمر گفت: هیئت پزشکی حج تلاش می‌کند تا جایی که امکان دارد مجروحین را جابجا کرده و به بیمارستان‌های هلال احمر انتقال دهد. همچنین سعی شده که حجاج ایرانی در عربستان کمتر از بیمارستان‌های آن کشور استفاده کنند، اما در حال حاضر به دلیل فاجعه منا مشخص نیست که حجاج مفقود کجا هستند و این خطر وجود دارد که این حجاج به بیمارستان‌هایی رفته باشند که در آنجا خطر ابتلا به کروناویروس وجود دارد.

انفرادی به عراق نروید

گویا در ادامه صحبت‌هایش به بیماری وبا اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر طغیان بیماری وبا در برخی استان‌های عراق مانند بغداد،‌ نجف، قادسیه و بابل مشاهده شده و تا کنون دولت عراق 120 مورد قطعی وبا را اعلام کرده است. بنابراین شرایط برای گسترش بیماری در کشور عراق فراهم است.

وی به افرادی که قصد مسافرت به کشور عراق را دارند هشدار داد و گفت: افراد از مسافرت انفرادی خودداری کرده و در قالب کاروان‌ها به این کشور سفر کنند. همچنین باید مواظب غذای خود باشند و از دستفروشان غذا خریداری نکنند. زائرین عراق از آب آشامیدنی بطری استفاده کرده و از آب‌هایی که از سلامت‌شان اطمینان ندارند، استفاده نکنند. همچنین میوه‌ها را ضدعفونی کرده و در صورت عدم وجود مواد ضدعفونی کننده از میوه‌های با پوست استفاده کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: شرایط آب و هوایی طوری است که احتمال ورود این بیماری دور از انتظار نیست و دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه در استان‌های غربی کشور، آماده باش هستند. همچنین ما با مسئولین بهداشتی در عراق در ارتباط هستیم و برای کمک به آنها اعلام آمادگی کردیم، اما تاکید می‌کنم که تا کنون موردی از بیماری وبا در ایران مشاهده نشده است.

انتهای پیام

کد N970684

وبگردی