آفتاب
نوذر شفیعی:

رئیس‌جمهور با موقعیت بین‌المللی بهتری به نیویورک سفر کرده است

رئیس‌جمهور با موقعیت بین‌المللی بهتری به نیویورک سفر کرده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که حضور رئیس جمهور در اجلاس مجمع عممی سازمان ملل بعد از توافق هسته‌ای موقعیت بین‌المللی بهتری را برای وی فراهم کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که حضور رئیس جمهور در اجلاس مجمع عممی سازمان ملل بعد از توافق هسته‌ای موقعیت بین‌المللی بهتری را برای وی فراهم کرده است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه صحن سازمان ملل و سازمان‌های مشابه بین‌المللی محلی برای گفت‌وگو، مذاکره و طرح دیدگاه‌هاست و رئیس جمهور کشور ما نیز متأثر از این جایگاه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد گفت: معمولاً روسای جمهور کشورها سعی می‌کنند مهمترین دغدغه‌های خودشان و جامعه بین‌المللی را آنجا منعکس کنند و دیدگاه‌هایشان را درباره آن مسائل بگویند.

وی افزود: آنچه که برای ما اهمیت دارد گفت‌وگوهای هسته‌ای ماست که به برجام منجر شده و باید این نتیجه از آن گرفته شود که اگر به دیده تکریم با مردم ایران صحبت شود پاسخش این است و یعنی مردم ایران مردمی متمدن، اهل منطق و گفت‌وگو هستند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس با تأکید بر اینکه از دید همگان داعش مصداق تروریسم است، یادآور شد: نکته دوم که بحث عام جهانی است بحث تروریسم است که پدیده‌ای علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و همه باید درباره آن صحبت کنند، سران کشورها باید درباره راه‌هکارهای مقابله با پدیده تروریسم بحث و بررسی کنند.

شفیعی تغییر شرایط اقلیمی و گرم شدن کره زمین و پیامدهای آن برای جامعه بشری را از دیگر موضوعات مهم برای بررسی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دانست و گفت: اندیشمندان، سیاستمداران و اقتصاددانان باید راه حل‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم رسیدگی به حل بحران یمن در مجمع عمومی سازمان ملل نیز، تصریح کرد: آیا آنچه در یمن می‌گذرد نقض صلح و امنیت بین‌المللی نیست؟ به ویژه تعریف جدید نبود امنیت الزاماً تهدید علیه دولت‌ها نیست، بلکه نبود امنیت به معنی تهدید علیه افراد هم هست.

وی طرح مسأله فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل را نیز ضروری خواند و افزود: بعضی موضوعات دیگر مثل دموکراسی هم هست. متأسفانه غرب هنوز از الگوی دموکراسی هدایت شده استفاده می‌کند. بحرین جایی است که می‌خواهد دموکراسی اصیل خودش رشد کند، لذا این برخوردها و استانداردهای آگاهانه در ارتباط با دموکراسی باید مورد تأکید قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به سازمان ملل بعد از توافق هسته‌ای، خاطرنشان کرد: روسای جمهور ایران همیشه در صحن سازمان ملل مورد توجه بودند، آقایان احمدی نژاد، روحانی خاتمی، هاشمی رفسنجانی و شهید رجایی هر کدام از یک منظر مورد توجه بوده‌اند. امسال هم اولین تجربه آقای روحانی نیست که به نیویورک سفر می‌کند و دیدگاهش را مطرح می‌کند اما چون سفر امسال بعد از برجام بوده است، ایشان با یک موقعیت بین‌المللی بهتر در آنجا حضور پیدا می‌کند.

شفیعی با بیان اینکه معمولاً جایگاه کشورها در عرصه بین‌المللی تحت تأثیر مسائل سیاسی- امنیتی است گفت: الان جایگاه سیاسی- امنیتی ایران واقعاً ارتقاء چشم‌گیری پیدا کرده و متناسب با آن شأن و منزل جمهوری اسلامی هم در صحن سازمان ملل بالا خواهد رفت و لذا حتماً مورد تکریم و احترام بیشتری خواهد بود. ممکن است تا دیروز خیلی کشورها که سعی می‌کردند به آرامی از کنار آقای روحانی رد شوند، در اجلاس پیش رو با صراحت بیشتری سعی می‌کنند در کنار رئیس جمهور کشورمان بمانند تا یک گفت وگو بین آنها اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

کد N970678

وبگردی