آفتاب

آزادی یک تبعه انگلیسی از زندان گوانتانامو پس از 13 سال

آزادی یک تبعه انگلیسی از زندان گوانتانامو پس از 13 سال

آخرین تبعه انگلیسی از زندان گوانتانامو پس از 13 سال آزاد شد که این اقدام آمریکا مورد استقبال مقامات انگلیسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاکر عامر، آخرین تبعه انگلیسی زندانی در زندان گوانتانامو توسط مقامات آمریکایی پس از 13 سال سپری کردن حبس، به مقامات انگلیسی تحویل داده شد.

براساس اسناد نظامی آمریکا، عامر سعودی‌الاصل به اتهام عضویت در القاعده، نیروگیری و تامین مالی این شبکه و انجام ماموریت برای اسامه بن لادن در افغانستان محکوم شده بود.

لکیو استندفورد اسمیت، وکیل عامر اعلام کرد موکلش که در سال 2001 در افغانستان دستگیر شد، به احتمال بسیار تا پایان ماه آینده آزاد می‌شود.

همچنین یک سخنگوی دولت انگلیس در این باره گفت: واشنگتن به لندن درباره تصمیمش مبنی بر آزادی این فرد اطلاع داده است.

در همین راستا، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در پیامی در توییتر اعلام کرد که از این تصمیم دولت آمریکا برای بازگشت عامر به انگلیس استقبال می‌کند.

همچنین وکیل عامر اعلام کرد که آزادی وی خبر بزرگی است اما پس از 13 سال بسیار دیر است.

دختر عامر که آخرین بار وی را در چهار سالگی دیده بود، در توییتر نوشت: ممنون از همه برای تمام حمایت‌ها. نمی‌توانیم باور کنیم که پدرمان را بعد از 14 سال خواهیم دید.

یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: تصمیم آزادی وی پس از تامین تضمین امنیتی لازم از سوی انگلیس درباره نحوه انتقال وی اتخاذ شد.

هیچ‌یک از طرف‌ها جزییاتی در این باره اعلام نکردند که پس از بازگشت عامر به انگلیس چه اتفاقی خواهد افتاد.

اوباما در سال 2009 دستوری برای بستن زندان گوانتانامو صادر کرد اما این دستور با مخالفانی در کنگره و برخی کشورهای دیگر مواجه شد.

علاوه بر اعمال فشارهایی از سوی نمایندگان مجلس، روزنامه‌نگاران و افراد مشهور، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در دیدار خود در ماه ژانویه در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست خود را در این باره مطرح کرد.

عامر در سال 1968 در عربستان سعودی به دنیا آمد و پیش از اقامت در انگلیس مدتی در آمریکا زندگی کرد. وی چهار فرزند دارد.

برخی از حامیان وی اعلام می‌کنند که یکی از دلایل محکومیت طولانی وی در گوانتانامو به این دلیل است که وی شاهد شکنجه بسیاری در این زندان بوده است.

براساس یک آزمایش دارویی به درخواست وکلای وی در سال 2013 مشخص شد که عامر از اختلال عصبی و استرس پس از جراحت و سردردهای میگرنی، تنگی نفس و درد کلیه رنج می‌برد.

انتهای پیام

کد N970400

وبگردی