آفتاب
تحلیلگر ترک در گفتگو با مهر:

«اردوغان» در انتخابات زودرس هم شکست خواهد خورد

«اردوغان» در انتخابات زودرس هم شکست خواهد خورد

«سمیح ایدیز» سردبیر دیپلماتیک شبکه سی ان ان ترک حزب حاکم ترکیه را به تلاش برای بهره برداری از تنش های موجود در این کشور به نفع اهداف سیاسی خود متهم کرده و گفت: این حزب بار دیگر شکست خواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نظرسنجی‌هایی که اخیرا در ترکیه انجام شده است حکایت از آن دارد نتایجی که از برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی به دست خواهد آمد فرق چندانی با نتایج دور قبلی انتخابات نخواهد داشت. اکثریت رای‌دهندگان حزب حاکم عدالت و توسعه را مسئول تنش ها و درگیری ها و وقایع ماه های اخیر این کشور می دانند.

با اینحال برخی بر این باورند، اردوغان که با شکست در دور قبل انتخابات پارلمانی رویای خود برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری را بر آب رفته می بیند به هرقمیتی سعی خواهد کرد تا رای مورد نیاز خود برای جبران شکست قبلی خود را به چنگ آورد. رویکردی که یک تهدید بزرگ برای ترکیه محسوب می شود.

 حزب عدالت و توسعه که اردوغان به عنوان رئیس جمهور بر خلاف مقررات ترکیه در دور قبل برای آن تبلیغ می کرد، در برابر این اتهام است که سعی دارد از تنش ها و فضای ملتهب برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کند. تصمیم اردوغان برای کنار گذاشتن فرآیند صلح با کردها و اعلام شکست مذاکرات صلح با آنها و آغاز جنگ با گروه پ ک ک، بی‌شک صحنه را برای رویکرد خطرناک وی آماده کرد.

درگیری های اخیر در ترکیه صدها کشته بر جای گذشته است و همچنین دفاتر رسانه ها و همچنین دفاتر و مراکز برخی از احزاب سیاسی ترکیه هدف حملات قرار گرفته اند.

آنچه که برای اردوغان و حزب حاکم مهلک خواهد بود این است که درگیری های به وقوع پیوسته و تنش های اخیر که با اهداف سیاسی از سوی این حزب به آنها دامن زده شده است نتواند ملی‌گراها و نیروهای نظامی ترکیه را برای اقبال بیشتر نسبت به حزب عدالت و توسعه قانع نماید.

در همین راستا گفتگویی با «سمیح ایدیز» سردبیر دیپلماتیک شبکه آمریکایی سی ان ان ترک و تحلیلگر ترکیه ای صورت گرفته است که مشروح آن در زیر آمده است.

آیا اردوغان با هدف بهره برداری سیاسی در ترکیه ایجاد تنش می کند؟ منظوم این است که آیا وی قصد دارد با حذف حزب کردی «دموکراتیک خلق ها» به بهانه مبارزه با گروه پ ک ک، شکست قبلی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی را جبران کند؟

مخالفان و منقدان اردوغان بر این باورند که اردوغان درصدد بهره برداری از ناآرامی های ترکیه به نفع خودش است بطوریکه امیدوار است با این بهره برداری بتواند بار دیگر در انتخابات زودهنگام اول اکتبر حزب حاکم عدالت و توسعه را به قدرت برگرداند. اردوغان امیدوار است تا بتواند آرای حزب دموکراتیک خلق ها را به زیر حدنصاب ۱۰ درصدی در انتخابات برساند تا از این طریق مانع از ورود آنها به پارلمان شود. اگر حزب دموکراتیک خلق ها تنواند ۱۰ درصد حد نصاب را در انتخابات به دست آورد این مسئله به نفع حزب حاکم تمام خواهد شد.

آیا احزاب دیگری قادر خواهند بود تا با جذب آرای کردها و طرفداران حزب دموکراتیک خلق ها مانع از دستیابی حزب حاکم و اردوغان به اهدفشان شوند؟ منظورم احتمال ایجاد نوعی ائتلاف بین احزاب مخالف دولت است.

طبق قوانین انتخاباتی ترکیه آرای حزب دموکرتیک خلق ها در مناطق مختلف بطور خودکار به حزبی خواهد رسید که بیشترین رای را به دست آورده است و این حزب حاکم عدالت و توسعه است که بیشرین رای ها را دارد. هر چند در این صورت آرای حاشیه ای حزب جمهوری خلق نیز افزایش خواهد یافت اما به اندازه ای نخواهد بود تا مانع از کسب اکثریت پارلمانی توسط حزب حاکم شود.

با اینحال نظرسنجی ها نشان می دهند که حزب دموکراتیک خلق ها شانس بسیار خوبی برای گذشتن مجدد از حد نصاب ۱۰ درصدی دارد و حزب عدالت و توسعه نخواهد توانست آرای خود را افزایش دهد، حتی بسیاری از اعضای حزب عدالت و توسعه آشکار بر این مسئله اذعان می کنند.

در صورت ائتلاف مخالفان آیا احتمال تقلب انتخاباتی از سوی حزب حاکم وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد که حزب حاکم سعی کند تا در برخی مناطق آرای تعدادی از صندوق های رأی را دست کاری کند اما با توجه به شمار زیاد ناظران خارجی و داخلی احتمال تقلب عمده انتخاباتی به نظر نمی رسد که محتمل باشد.

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N970393

وبگردی