آفتاب
جلیلی مطرح کرد

سفر روحانی به نیویورک فرصتی برای رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی

سفر روحانی به نیویورک فرصتی برای رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی

یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را فرصتی برای رایزنی در حوزه های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تأکید کرد که اگر دولت برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشد می‌تواند بیشترین استفاده را از این فرصت داشته باشد.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته و در زمان دولت یازدهم که سازمان ملل قطعنامه‌هایی علیه ایران صادر کرده بود نحوه ارتباط برقرار کردن با رئیس جمهور کشور ما در سازمان ملل با محدودیت‌های جدی مواجه بود و حتی اگر توافقات ضمنی هم صورت می‌گرفت به دلیل محدودیت‌های ساختاری، مبادلاتی و ارتباطی احتمال تحقق‌اش کم بود.

وی افزود: اتفاقی که بعد از توافق برجام می‌افتد این است که شرایط باقبل متفاوت است و این تفاوت فرصتی را برای ما به وجود آورده است. این فرصت این است که رئیس دولت جمهوری اسلامی و روسای دولت‌های دیگر در سازمان ملل دور هم جمع می‌شوند و حتماً با برنامه‌ریزی که دولت انجام خواهد داد می‌توان از این ظرفیت برای رایزنی نهایی مذاکرات بعدی بین حوزه سیاسی و اقتصادی ما با این کشورها استفاده کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: اگر برنامه‌ریزی دولت در این زمینه خوب باشد می‌تواند بیشترین استفاده از فرصت ایجاد شده داشته باشد و ادامه کار را هم به دستگاه‌های تخصصی بسپارد که این کار را انجام دهند.

جلیلی خاطرنشان کرد: پس این یک فرصت و ظرفیت برای ماست که رئیس جمهور در سفر به نیویورک با روسای دولت‌ها به توافقاتی دست پیدا کند. به ویژه اینکه در این دوره محدودیت‌ها نسبت به قبل حداقل در ارتباط برقرار کردن و برخی توافقات کمتر است. همچنین با توجه به خوش‌بینی که هم در گروه 1+5 و هم در کشور ما در اجرای توافقنامه وجود دارد، می توان این امداری را داشت که هر توافقی هم صورت بگیرد در مورد اجرایی شدن آن خیلی نگرانی نداشته باشیم.

وی درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: حتماً دولت برای این کار برنامه‌ریزی نکرده اما هر اتفاق غیرمترقبه‌ای هم ممکن است رخ دهد.

جلیلی با تأکید بر لزوم معرفی ظرفیت‌های ایران و شرایط ایران برای حضور در ارتباطات بین‌المللی با حفظ پایبندی به منافع ملی و ارزش‌های کشور، گفت: نگاه اعتدالی رئیس جمهور، موضوع خشونت و تروریسم بین‌المللی و منطقه‌ای نیز جزو نکات کلیدی هستند که رئیس جمهور کشورمان احتمالاً درباره آن در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N970350

وبگردی