آفتاب

دیپلمات آمریکایی:روحانی با توافق هسته ای مانع درگیری بزرگ درمنطقه شد

دیپلمات آمریکایی:روحانی با توافق هسته ای مانع درگیری بزرگ درمنطقه شد

ایرنا - «فرانک ویزنر» (Frank Wisner) دیپلمات آمریکایی می گوید، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و تیم هسته ای وی با توفیق در مذاکرات هسته ای، خطر بروز یک درگیری جدی دیگر را در منطقه از میان برداشتند و راه را برای همکاری در حل بحران های منطقه هموار کردند.

سفیر سابق آمریکا در هند روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک، ضمن ابراز خشنودی از توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهان گفت: 'در صورت اجرای درست و متعهدانه این توافقنامه از سوی طرفین بی تردید راه برای پرداختن به سایر بحران های منطقه و حضور و مشارکت فعال ایران در حل این بحران ها هموار تر خواهد شد.'
ویزنر افزود، به نظر او برجام نه تنها مشکل مربوط به برنامه های صلح آمیز هسته ای را که می توانست به بحرانی جدی تبدیل شود، از سر راه برداشته، بلکه در اساس نمونه بارزی از امکان حل مشکلات بزرگ در سایه تلاش و پایداری و استفاده از دیپلماسی و مذاکره را پیش چشم جهانیان گذاشته است.
وی ادامه داد: 'کشورهای ذی نفع در این توافقنامه بویژه ایران و آمریکا، نباید فرصت مناسبی را که این توافقنامه برای آن ها فراهم کرده است، نادیده بگیرند و باید از ابزار مبادلات سیاسی برای پرداختن به سایر مسائل و مشکلات منطقه و جهان بهره ببرند.'
دیپلمات آمریکایی با تایید اینکه 'ایران و آمریکا در برخورد با بسیاری از مسائل دیدگاه های متفاوتی دارند'، گفت: 'تفاوت دیدگاه های دو کشور نباید آنها را از تلاش برای روشن کردن اصول و اهدافی که به آن باور دارند، بازدارد. روشن شدن این اهداف بتدریج اختلاف های دو طرف را از میان بر می دارد.
ویزنر چون سایر سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی 'برخورد با بحران داعش و استقرار تمامیت ارضی و حق حاکمیت عراق و سوریه را از جمله اهداف مشترک میان دو کشور' عنوان و تصریح کرد، راهی جز این وجود ندارد که ایران به عنوان یک قدرت مطرح منطقه در حل این بحران ها و نیل به این اهداف مشارکت داشته باشد.
دیپلمات آمریکایی در پایان تاکید کرد: همه و از جمله دو کشور ایران و آمریکا می دانند این مسیر دشواری خواهد بود و راهی جز این برای آنها وجود ندارد تا با شیوه ها و تاکتیک هایی بتوانند اختلاف ها را از میان برداشته و راه خود را هموارتر کنند.

4949

کد N970126

وبگردی