آفتاب

توافق چین و آمریکا برای مقابله با جاسوسی سایبری

توافق چین و آمریکا برای مقابله با جاسوسی سایبری

رئیس‌جمهوری آمریکا تهدیدات تازه‌ای علیه شرکت‌های چینی که برضد کشورش دست به حملات سایبری می‌زنند مطرح کرده و این در حالی است که دو کشور وعده داده‌اند که از هیچ نوع عملیات هک‌کردن حمایت نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما و شی‌ جینپینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین گفته‌اند گام‌های تازه‌ای در جهت مقابله با جرایم سایبری برخواهند داشت.

اوباما در کنفرانس خبری مشترک خود با شی جینپینگ که در کاخ سفید برگزار شد، اعلام کرد هر دو کشور توافق کرده‌اند در جاسوسی سایبری اقتصادی علیه یکدیگر مشارکت نکنند. در این توافق، موضوع سرقت اسرار تجاری هم گنجانده شده اما به اطلاعات حوزه امنیت ملی اشاره‌ای نشده است.

رئیس‌جمهوری چین نیز در این کنفرانس گفت که کشورش متعهد شده است تولید گازهای گلخانه‌ای را محدود کند. وی همچنین درباره تنش‌ها در دریای چین جنوبی تاکید کرد که پکن حق دارد از منافع و تمامیت ارضی خود دفاع کند. با این حال وی درباره مساله حقوق بشر که مورد اختلاف دو کشور است، سخنی مطرح نکرد.

اوباما در این کنفرانس خبری گفت: افزایش جرایم سایبری چین علیه آمریکا، تحریم‌ این کشور را به دنبال خواهد داشت. سوال اینجاست که آیا این حرف‌ها به عمل تبدیل خواهد شد یا خیر؟"

وی درباره استفاده از ابزار تحریم علیه افراد، کسب و کارها و شرکت‌های دولتی گفت: ما این تحریم‌ها و هر ابزار دیگری را که در دست داشته‌ باشیم به کار خواهیم گرفت که مجرمان سایبری را مورد پیگرد قرار دهیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که مذاکرات خوبی درباره جزیره‌سازی‌های چین در دریای چین جنوبی با شی‌ جینپینگ داشته‌ است. واشنگتن از نظامی‌شدن جزایر مصنوعی در این منطقه نگران است. با این حال رهبر چین هرگونه تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای چین جنوبی را رد کرد.

اوباما گفت:‌ من نگرانی خود را درباره جزیره‌سازی، ساخت‌وساز و نظامی‌کردن مناطق مورد مناقشه به شی جینپینگ رئیس‌جمهوری چین منتقل کردم چرا که این اختلافات موجب می‌شود که کشورهای درگیر در آن منطقه نتوانند مشکلاتشان را به صورت صلح‌آمیز حل کنند.

هر دو کشور در عین حال دست داشتن در سرقت‌ سایبری اسرار تجاری یکدیگر را رد کردند. رئیس‌جمهوری چین گفت که دو کشور چنین شیوه‌هایی را "به طور آگاهانه حمایت نمی‌کنند" و "هنجارهای رایج" در فضای سایبر را رعایت خواهند کرد. شی جینپینگ گفت که "اختلاف و رویارویی برای هیچ کدام از طرفین انتخاب‌های درستی نیستند."

مقام‌های آمریکایی دولت چین را متهم می‌کنند که در هک کردن داده‌های امنیتی بانک اطلاعات دولتی آمریکا و حمله سایبری به شرکت‌های خصوصی این کشور دست دارد ولی در توافق میان دو کشور موضوع چنین رخنه‌های اطلاعاتی‌ای گنجانده نشده است.

در جریان گفت‌وگوهای روز جمعه، همچنین طرفین بر سر سازوکارهای مربوط به شرایط رویارویی نظامی هوا-هوا توافق کردند. این توافق چند روز پس از آن انجام شد که پنتاگون از رهگیری ناامن یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی به شدت انتقاد کرد. همچنین بر روی خط تلفن مستقیم نظامی توافق شد. با این توافق، خطر رویارویی ناگهانی و انجام اقدامات خارج از برنامه کاهش می‌یابد. اوباما در کنفرانس خبری خود گفت: ما بر روی کانال‌های ارتباطی جدید که خطرات رویارویی نظامی میان ارتش‌هایمان را کاهش دهد، توافق کردیم.

در سالن کاخ سفید بسیاری از مقام‌های پیشین و کنونی آمریکا از جمله هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا حضور داشتند. بیرون کاخ سفید معترضان به حضور رئیس‌جمهوری چین فریاد می‌زدند که "شرم بر دولت چین" و در سالن رهبر پکن می‌گفت که وی و رئیس‌جمهوری آمریکا برای آغاز طرح تازه‌ای از روابط‌شان به یکدیگر "تعهدی سفت و سخت" داده‌اند.

اوباما پیش از سفر رئیس‌جمهوری چین به آمریکا گفته بود که حمله‌های سایبری چین به این کشور "غیرقابل قبول" است. ادعا می‌شود که چین به موسسات مختلف آمریکایی حمله سایبری کرده است که در جریان یکی از آنها میلیون‌ها سایت‌ دولتی آمریکا هم مورد حمله قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N970037

وبگردی