آفتاب
وزارت بهداشت تامین منابع "هارونی" را پیگیر است

داروی جدید هموفیلی‌ها در انتظار تایید کمیته هپاتیت

داروی جدید هموفیلی‌ها در انتظار تایید کمیته هپاتیت

در پی برخی گلایه‌های مطرح شده درباره بیماران هموفیلی مقاوم به درمان، کارشناس هموفیلی وزارت بهداشت از تولید داروی ایرانی برای این بیماران خبر داد و گفت: در انتظار تایید این دارو از سوی پزشکان این بیماران هستیم.

دکتر راضیه حنطوش زاده در گفتوگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ درباره روند تهیه دارو برای بیماران هموفیلی مقاوم به درمان گفت: از سال 89 برنامه بیماریابی و درمان این بیماران را آغاز کردیم و حدود 4500 بیمار از طریق کانون هموفیلی، انجمن تالاسمی ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی به ما گزارش و معرفی شدند.

وی با بیان اینکه تا کنون از این تعداد حدود 4000 بیمار هموفیلی به طور کامل درمان شده یا به داروهای هپاتیت وارداتی که برای آنها تجویز شده جواب داده‌اند، افزود:‌ در حال حاضر حدود 500 بیمار هموفیلی مقاوم به درمان داریم که نیازمند استفاده از داروهای جدید هستند.

تولید داروی ایرانی برای بیماران هموفیلی مقاوم به درمان

وی از تولید داروی "هارونی" که داروی بیماران هموفیلی مقاوم به درمان است، در یک شرکت دارویی ایرانی خبر داد و گفت: انجمن بیماران گوارشی استفاده از این دارو را برای درمان حدود 100 بیمار مبتلا به هپاتیت آغاز کرده و پیشنهاد دادند که ما نیز آن را برای درمان بیماران هموفیلی مقاوم به درمان استفاده کنیم.

وی افزود: از طرفی قیمت این داروی ایرانی تولید شده تقریبا یک دهم نوع خارجی آن است. یعنی اگر نوع خارجی آن برای هر بیمار 128 میلیون تومان بوده است، نوع ایرانی دارو حدود 12 الی 13 میلیون تومان هزینه می‌برد.

داروی "هارونی" ایرانی در انتظار تایید

حنطوش زاده اظهار کرد: بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم کمیته هپاتیت در مورد بیماران هموفیلی-تالاسمی چه تصمیمی می‌گیرد و آیا اجازه شروع داروی ایرانی را برای آنها می‌دهد یا خیر. از آنجایی که سیاست‌های دولت بر آن است که داروی تولید داخل در اولویت باشد، بنابراین اگر پزشکان درمانگر این بیماران استفاده از آن را قبول کنند و اجازه مصرف این دارو داده شود، مشکلی نداریم و می‌توان سریعا قرارداد آن را منعقد کرد.

حنطوش زاده ادامه داد: در غیر این صورت باید منتظر تامین منابع داروی «هارونی» خارجی باشیم. ما می‌خواهیم دارو را برای بیماران تهیه کنیم و در حال رایزنی برای تامین منابع آن هستیم.

انتهای پیام

کد N969858

وبگردی