آفتاب

جانبداری اردوغان از سعودی ها/ انتقاد از مقامات ریاض اشتباه است!

جانبداری اردوغان از سعودی ها/ انتقاد از مقامات ریاض اشتباه است!

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مسئولان سعودی را در ماجرای منا بی تقصیر دانست و انتقاد از آنها را اشتباه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تودی زمان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی مقامات عربستان سعودی را در حادثه منا بی تقصیر دانست و گفت: مدیریت چنین جمعیت عظیمی قطعاً مشکلاتی دارد.

وی انتقاد کشورهای اسلامی به خصوص ایران در بی کفایتی مسئولان سعودی در مدیریت حج را بی اساس دانست و گفت احتمالاً عربستان سعودی برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی تدابیری می اندیشد ولی من از اظهارات خصمنانه علیه سعودی ها حمایت نخواهم کرد.

وی خطاب به دولت های اسلامی منتقد عربستان سعودی در ماجرای رمی جمرات در منا افزود: عربستان تمام تلاش خود را می کند تا زیارت خانه خدا در آرامش برگزار شود و وقوع چنین حوادثی طبیعی به نظر می رسد و انتقاد از آنها اشتباه است.  

سخنان اردوغان در حالی بیان شد که محمد علی شاهین معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه در اظهاراتی جداگانه بر خلاف رئیس جمهوری ترکیه مسئولان سعودی را در اداره حج بی کفایت خطاب کرد. وی با بیان این که اگر کشورش مدیریت حج را بر عهده بگیرد بهتر از سعودی ها می تواند حج را اداره کند گفت: فاجعه منا نتیجه بی توجهی مسئولان امنیتی عربستان بوده است.

این در حالی است که رسانه های ترکیه اعلام کردند در حادثه رمی جمرات تنها حدود ۷۰۰ نفر از زائران بیت الله الحرام در فشارهای ناشی از ازدحام جان خود را از دست دادند.

ایران از جمله کشورهای اسلامی منتقد مدیریت مقامات سعودی در ماجرای منا بود. در ایران هزاران نفر از نمازگزاران روز جمعه در تظاهرات گسترده ای بی کفایتی مسئولان سعودی را در مدیریت مراسم حج محکوم کردند.

 

کد N969818

وبگردی